«Με την ανακοίνωση των βαθμολογιών των βασικών μαθημάτων των Πανελλαδικών εξετάσεων, ολοκληρώθηκε μια εκπαιδευτική χρονιά γεμάτη αγωνία και πίεση για τους/τις υποψήφιους/ες. Ωστόσο, στα φροντιστήρια ΝΕΟ τα αποτελέσματα μάς αφήνουν ικανοποιημένους, γιατί για άλλη μια φορά συμβάλλουμε κι εμείς με επιτυχία στην εισαγωγή των μαθητών/τριών μας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση», σημειώνει ο ακαδημαϊκός, υπεύθυνος θεωρητικών σπουδών του φροντιστηρίου ΝΕΟ, Γιάννης Νταρίδης.
«Η εργασία μας δε σταματά εδώ. Με το παρόν άρθρο επιχειρούμε να βοηθήσουμε όλους/ες τους/τις υποψήφιους/ες στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους δελτίου. Φυσικά, οι προφητείες δεν μας αφορούν. Μας αφορούν, όμως, οι εκτιμήσεις με βάση τα στατιστικά που ανακοινώθηκαν την Πέμπτη, 29/6, από το Υπουργείο», υπογραμμίζει.
1ο ΠΕΔΙ
Καταρχάς «επέστρεψαν» στη θεωρητική περίπου 500-600 υποψήφιοι, με όποιες συνέπειες μπορεί να έχει αυτός ο αριθμός στην κίνηση των βάσεων.
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: Καταλύτης σε αυτό το πεδίο φαίνεται να είναι το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας – Λογοτεχνίας, για όσα τμήματα βέβαια ο συντελεστής του είναι υψηλός (π.χ. Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ, Νομικής και Ψυχολογίας ΑΠΘ, όλα τα ξενόγλωσσα κλπ.). Σε όλες τις κλίμακες οι βαθμολογίες είναι καλύτερες από πέρυσι. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στις βαθμολογίες +15 το ποσοστό των γραπτών αυξήθηκε κατά 10,35%, ήτοι περισσότερα από 2000 γραπτά σε σχέση με το 2022.
- ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: Το ποσοστό των γραπτών κάτω από τη βάση αυξήθηκε κατά 4,3% (περισσότερα από 1100 γραπτά). Το ποσοστό των γραπτών στις βαθμολογίες 10-16 είναι μειωμένο (8,96%). Ωστόσο, περισσότερα γραπτά και αριθμητικά (950 περίπου) και ποσοστιαία (4,5%) εμφανίζονται στην κλίμακα 16-20. Αναλόγως του συντελεστή, επομένως, τα αποτελέσματα στο μάθημα αυτό αφενός πιέζουν προς τα κάτω τις βάσεις των χαμηλόβαθμων τμημάτων, αφετέρου πιέζουν ανοδικά τις βάσεις των υψηλόβαθμων.
- ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ: Περισσότεροι από τους μισούς υποψήφιους έγραψαν κάτω από τη βάση, αυξάνοντας το ποσοστό σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό κατά 2,8%. Ενώ οι αυξομειώσεις στην κλίμακα 10-17 δεν κρίνονται αξιομνημόνευτες, στην κλίμακα 17-20 λιγότεροι υποψήφιοι πέτυχαν τις αντίστοιχες βαθμολογίες σε σχέση με πέρυσι (3,76%, 500 γραπτά περίπου). Τουτέστιν τα αποτελέσματα στο μάθημα αυτό πιέζουν προς τα κάτω τις βάσεις των τμημάτων με υψηλό συντελεστή στην Ιστορία (π.χ. τα τμήματα Ιστορίας, το τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του ΕΚΠΑ, το τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του ΠΑΔΑ κλπ.).
- ΛΑΤΙΝΙΚΑ: Οι υποψήφιοι/ες φαίνεται ότι δυσκολεύτηκαν λιγότερο σε σχέση με πέρυσι. Σε όλες τις κλίμακες οι βαθμολογίες είναι καλύτερες. Συγκεκριμένα, λιγότερα γραπτά κάτω από τη βάση (13%, περίπου 2000 γραπτά), περισσότερα γραπτά σε όλες τις υπόλοιπες κλίμακες. Ενδεικτικά 3,7% περισσότερα γραπτά σε σχέση με το 2022 (περίπου 1000 γραπτά) εμφανίζονται στην κλίμακα του 18-20. Επομένως τα αποτελέσματα στο μάθημα αυτό πιέζουν ανοδικά τις βάσεις σε όλα τα επίπεδα και ιδιαίτερα για τα τμήματα με υψηλό συντελεστή (π.χ. Νομική -25% ο συντελεστής- και Φιλολογίας -26%- ΕΚΠΑ και κάποια ξενόγλωσσα τμήματα).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Στα τρία από τα τέσσερα μαθήματα οι βαθμολογίες των υποψηφίων στην κλίμακα 17-20 είναι καλύτερες σε σχέση με το 2022 (Βλ. Πίνακα 1). Επομένως, αναμένεται να κινηθούν προς τα πάνω περιζήτητα τμήματα του πεδίου (Νομική, Ψυχολογία). Η ιστορία, όμως, και αρχαία (ειδικά για τα χαμηλόβαθμα) είτε θα περιορίσουν την άνοδο είτε θα δούμε και κάποια τμήματα (επαρχιακά) να κινούνται και καθοδικά, πάντοτε βέβαια σκεπτόμενοι/ες και τους συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων.
2ο ΠΕΔΙΟ
Περίπου 1000 λιγότεροι υποψήφιοι/ες στο πεδίο αυτό (7% λιγότεροι/ες). Προφανώς το γεγονός αυτό ασκεί πιέσεις προς τα κάτω ειδικά για τα περιφερειακά τμήματα.
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ-ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: Λιγότερα γραπτά κάτω από τη βάση (2,7%), λιγότερα γραπτά στις βαθμολογίες 10-14 (12% περίπου), περισσότερα γραπτά στην κλίμακα 14-20 (15% περίπου). Ενδεικτικά στην κλίμακα 15-18 η βελτιωτική κίνηση είναι αξιοσημείωτη (12,74%, ήτοι περίπου 1450 γραπτά). Επηρεάζονται, κυρίως, οι βάσεις τμημάτων με υψηλό συντελεστή στο μάθημα αυτό (π.χ. Πολιτικών Μηχ/κών ΔΠΘ με 26%, τα τμήματα Γεωπονίας και Ηλεκτρολόγων Μηχ/κών στο Ηράκλειο με 30%, Τοπογράφων Μηχ/κών Θεσ/νίκης με 25% κλπ.)
- ΦΥΣΙΚΗ: Οι βαθμολογίες στο μάθημα αυτό δε φαίνεται να επηρεάζουν σημαντικά την κίνηση των βάσεων σχεδόν σε όλες τις κλίμακες. Ωστόσο, είναι ξεκάθαρο ότι αυξάνονται τα γραπτά στην κλίμακα 18-20 σε σχέση με το 2022 τόσο ως προς το ποσοστό (2,88%) τόσο και απολύτως αριθμητικά (252 γραπτά).
- ΧΗΜΕΙΑ: Με εξαίρεση την κλίμακα 19-20 σε όλες τις υπόλοιπες φαίνεται ότι οι βαθμολογίες είναι λίγο ή πολύ χειρότερες σε σχέση με το 2022. Ενδεικτικά αναφέρουμε την αύξηση των βαθμολογιών κάτω από τη βάση (4,03%), αλλά και τη μείωση των βαθμολογιών στην κλίμακα 15-19 (3,21%). Ωστόσο στην πιο υψηλή κλίμακα (19-20) παρουσιάζεται αύξηση των γραπτών με άριστη βαθμολογία (157 γραπτά περισσότερα σε σχέση με πέρυσι και 1,61%).
- ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ: Σαφέστατα βελτιωμένες οι επιδόσεις στις χαμηλές (0-10 7,42% λιγότερα γραπτά) και υψηλές κλίμακες (16-20 9,51% περισσότερα γραπτά). Στις μεσαίες βαθμολογικές κλίμακες (10-15) δε φαίνεται η μικρή μείωση των γραπτών να επηρεάζει αισθητά.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Σε όλα τα μαθήματα οι υψηλές βαθμολογίες – ακόμη και στο μάθημα της Χημείας που εκ του αποτελέσματος δυσκόλεψε περισσότερο από τα υπόλοιπα τους/τις υποψηφίους/υποψήφιες – αυξήθηκαν (βλ. Πίνακα 2). Ανάλογα με τον συντελεστή βαρύτητας των μαθημάτων και, φυσικά, τις επιλογές των υποψηφίων η άνοδος στα υψηλόβαθμα τμήματα πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Στις μεσαίες βαθμολογίες, όπου η Χημεία έχει υψηλό συντελεστή, ίσως οι αυξητικές τάσεις μετριαστούν. Με απλά λόγια, ο/η υποψήφιος/α που διεκδικεί μια θέση στο μαθηματικό πρέπει να βρίσκεται αρκετά πιο πάνω από την περυσινή βάση, πράγμα που δεν ισχύει στον ίδιο βαθμό για αυτόν/ήν που διεκδικεί μια θέση στο χημικό.
3ο ΠΕΔΙΟ
Περίπου 200 υποψήφιοι/ες λιγότεροι/ες σε σχέση με το 2022. Μικρός αριθμός και ως ποσοστό, για να επηρεάσει την κίνηση των βάσεων.
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: Σαφώς βελτιωμένες οι επιδόσεις των υποψηφίων. Λιγότερα γραπτά κάτω από τη βάση, λιγότερα στην κλίμακα 10-15, αλλά περισσότερα στην κλίμακα 15-20 (9,68% και 1427 γραπτά περισσότερα σε σχέση με το 2022).
- ΦΥΣΙΚΗ: Χωρίς ιδιαίτερες αυξομειώσεις στις περισσότερες κλίμακες. Χρήζει αναφοράς η αύξηση των γραπτών κάτω από τη βάση (2,62%) και η μικρή μείωση των άριστων γραπτών (18-20 1,12%).
- ΧΗΜΕΙΑ: Το μάθημα δυσκόλεψε τους υποψήφιους με εξαίρεση τα άριστα γραπτά. Στην κλίμακα 19-20 παρατηρείται μια αύξηση των γραπτών της τάξης του 1,06% (168 γραπτά περισσότερα από πέρυσι). Σε όλες τις υπόλοιπες είτε υπάρχουν λιγότερα γραπτά (15-19) είτε περισσότερα κάτω από τη βάση.
- ΒΙΟΛΟΓΙΑ: Αύξηση των άριστων γραπτών παρατηρείται και στη βιολογία στην κλίμακα 19-20 (1,78% και 263 περισσότερα γραπτά σε σχέση με το 2022). Όμως, όπως και στη Χημεία, το μάθημα φαίνεται ότι δυσκόλεψε περισσότερο τους/τις υποψήφιους/ες, καθώς παρατηρούνται πτωτικές τάσεις στα γραπτά στην κλίμακα 15-19 (7,42%) και ταυτόχρονα αύξηση του ποσοστού των γραπτών που κινήθηκαν κάτω από τη βάση (8,63%).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Ενδέχεται οι βάσεις των ιατρικών τμημάτων να πιεστούν ανοδικά, καθώς – με την εξαίρεση της φυσικής – περισσότερα σε σχέση με πέρυσι είναι τα άριστα γραπτά στην κλίμακα 18-20 (βλ. Πίνακα 3). Ωστόσο, ακόμα και αν αυτό επηρεάσει και άλλες δημοφιλείς επιλογές (π.χ. φαρμακευτική), δεν είναι εύλογο να γίνεται λόγος για αυξητικές τάσεις σε όλα τμήματα. Μεσαία και χαμηλόβαθμα τμήματα με υψηλό συντελεστή στη χημεία ή/και στη βιολογία αναμένεται να κινηθούν πτωτικά με μοναδικό εμπόδιο τις καλύτερες επιδόσεις στη νεοελληνική γλώσσα (βλ. Πίνακα 4).
4ο ΠΕΔΙΟ
Ανοδικά αναμένεται να πιεστούν οι βάσεις από την αύξηση των υποψηφίων στο συγκεκριμένο πεδίο κατά περίπου 1500 και ποσοστό 6% περίπου.
- ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ – ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: Καλύτερες οι επιδόσεις σε όλες τις κλίμακες. Λιγότερα γραπτά κάτω από τη βάση (4,11%), σαφέστατα βελτιωτικές οι τάσεις στην κλίμακα +14. Ειδικότερα, στην κλίμακα 14-18 εμφανίζονται περισσότερα γραπτά (8,42%).
- ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: Βελτιωμένες οι επιδόσεις των υποψηφίων και σε αυτό το μάθημα. Λιγότερα γραπτά κάτω από τη βάση (3,5% περίπου) και μικρές, αλλά ενδεικτικές, οι αυξήσεις του ποσοστού των γραπτών που κυμάνθηκαν στις υψηλές βαθμολογίες (π.χ. 15-20 2,41% γραπτά περισσότερα από πέρυσι).
- ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ: Μικρότερος αριθμός έγραψε κάτω από τη βάση (1,35%), μικρές αυξομειώσεις στις μεσαίες βαθμολογίες, σαφής βελτιωτική τάση στις υψηλές κλίμακες (18-20 4,78%).
- ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ: Στο μάθημα αυτό δυσκολεύτηκαν περισσότερο οι υποψήφιοι σε σχέση με πέρυσι. Συγκεκριμένα αυξημένα είναι τα γραπτά κάτω από τη βάση (9,51% και 3085 γραπτά περισσότερα). Ανεπαίσθητες οι μεταβολές στην κλίμακα 10-16, ωστόσο είναι σαφές ότι μειώθηκαν τα γραπτά στις υψηλές βαθμολογίες (16-20 9,18% και 1844 λιγότερα γραπτά).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Τα μαθήματα της γλώσσας, των μαθηματικών και της πληροφορικής πιέζουν ανοδικά τις βάσεις στο συγκεκριμένο πεδίο, όπως άλλωστε και ο αυξημένος ανταγωνισμός. Σε όσα, όμως, τμήματα, ο συντελεστής του μαθήματος της οικονομίας είναι υψηλός, τότε όχι μόνο θα περιοριστούν οι ανοδικές τάσεις, αλλά ίσως παρατηρηθούν και κάποιες μικρές μειώσεις στα περιφερειακά – ιδιαίτερα – τμήματα (βλ. Πίνακα 5).
ethnos.gr