ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΛΑΤΙΝΙΚΑ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
Α1. Όταν ήταν ύπατοι ο Μάρκος Τύλλιος Κικέρωνας και ο Γάιος Αντώνιος, ο
Λεύκιος Σέργιος Κατιλίνας, άντρας από πολύ αριστοκρατική γενιά αλλά με πολύ
διεστραμμένο χαρακτήρα, συνωμότησε εναντίον της πολιτείας/ κράτους. Μερικοί
επιφανείς αλλά αχρείοι άντρες τον είχαν ακολούθησει. Ο Κατιλίνας εκδιώχθηκε από
τον Κικέρωνα από την πόλη. Οι σύντροφοί του συνελήφθησαν και στραγγαλίστηκαν
στη φυλακή.
Υπό την επιρροή αυτών ενεργώντας πολλοί, όχι μόνο αχρείοι αλλά και άπειροι, αν
τον είχα τιμωρήσει, θα έλεγαν ότι αυτό έγινε σκληρά και τυραννικά. Τώρα
καταλαβαίνω ότι αν αυτός φθάσει στο στρατόπεδο του Μανλίου, όπου
κατευθύνεται, κανείς δεν θα είναι τόσο ανόητος, που (ώστε) να μην βλέπει ότι έγινε
η συνωμοσία, κανείς (δεν θα είναι) τόσο αχρείος, που (ώστε) να μην το ομολογήσει.
Παρατηρήσεις
Β1. 1→β
2→α
3→β
4→γ
5→γ
Β2. ρεαλιστής→rem
σοσιαλισμός→socii
στραγγαλίζω→ strangulati
φίρμα→ confirmaverunt
ρήγας→ regie
Γ1. nobilissima genera
clariores, clarissimi
cuiusdam
viros
urbium
carcer
spe
sententiam
multum- plus- plurimum
earum
coniuratio
Γ2α. pervenerit → pervenire
videat → videre
fateatur → fateri
Γ2β. coniurem
consequuntur
expellebas
deprehendendi
aluissemus
nascituram
dic
intellectu
esse
Δ1α. ingenii→ γενική της ιδιότητας στο vir
ex urbe→ εμπρόθετος επιρρηματικός προσδιορισμός της απομάκρυνσης στο
expulsus est
eius→ γενική (ετερόπτωτος ονοματικός προσδιορισμός) κτητική στο socii
non credendo→ αφαιρετική γερουνδίου που δηλώνει τρόπο στο confirmaverunt
factum esse → αντικέιμενο στο ρήμα dicerent και ειδικό απαρέμφατο
Δ1β. “qui non fateatur”: δευτερεύουσα αναφορική συμπερασματική πρόταση ως
επιρρηματικός προσδιορισμός του συμπεράσματος/αποτελέσματος στο
περιεχόμενο της κύριας με ρήμα το intellego. Εκφέρεται με υποτακτική, γιατί το
αποτέλεσμα στη λατινική θεωρείται πάντα μια υποκειμενική κατάσταση.
Συγκεκριμένα, εκφέρεται με υποτακτική ενεστώτα, fateatur, γιατί εξαρτάται από
ρήμα αρκτικού χρόνου, intellego και παρατηρείται συγχρονισμός της κύριας με τη
δευτερεύουσα πρόταση στο παρόν με ιδιομορφία, καθώς το αποτέλεσμα είναι
ιδωμένο τη στιγμή που εμφανίζεται στο μυαλό του ομιλητή και όχι τη στιγμή της
πιθανής πραγματοποίησής του.
Δ2α. Antonius, alter consul, Catillinam ipsum […] proellio victum , interfecit.
Δ2β. Marco Tullio Cicerone et Gaio Antonio consulibus : ιδιόμορφη αφαιρετική
απολύτη που δηλώνει χρόνο. Marco Tullio Cicerone et Gaio Antonio : υποκείμενα
και consulibus: κατηγορηματικός προσδιορισμός στα υποκείμενα.
Ανάλυση σε χρονική πρόταση με τον ιστορικό/ διηγηματικό cum: cum Marcus
Tullius Cicero et Gaius Antonius consules essent.
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
«ΑΛΜΑ»
Βόλλαρη Εξακουστή
Δάββου Σοφία
Λούπη Βασιλική
Μιχαηλίδη Αθηνά
Παναγιωτοπούλου Όλγα
Πανοπούλου Ιωάννα
Παπαδόπουλος Σάκης
Ενδεικτικές απαντήσεις
Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον
ΘΕΜΑ Α
Α1. 1. ΣΩΣΤΟ
2. ΣΩΣΤΟ
3. ΛΑΘΟΣ
4. ΣΩΣΤΟ
5. ΛΑΘΟΣ
Α2. 1. α
2. γ
3. β
4. β
5. α
Α3. Υπολογισμός αθροισμάτων στοιχείων του πίνακα
Εύρεση του μέγιστου ή του ελάχιστου στοιχείου
Ταξινόμηση των στοιχείων του πίνακα
Αναζήτηση ενός στοιχείου του πίνακα
Συγχώνευση δύο πινάκων
Α4. α. Ένας γράφος είναι μία δομή που αποτελείται από ένα σύνολο κόμβων
(ή σημείων ή κορυφών) και ένα σύνολο γραμμών (ή ακμών ή τόξων) που
ενώνουν μερικούς ή όλους τους κόμβους. Ο γράφος αποτελεί την πιο
γενική δομή δεδομένων, με την έννοια ότι όλες οι προηγούμενες δομές
που παρουσιάστηκαν μπορούν να θεωρηθούν περιπτώσεις γράφων.
β. Κατευθυνόμενος γράφος και μη κατευθυνόμενος γράφος.
ΘΕΜΑ Β
B1. I1
ΟΣΟ i<=10 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
J20
ΟΣΟ j>=1 ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
ΓΡΑΨΕ i*j
Jj-1
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Ii+1
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Β2. 1. i mod 2 =1
2. A[i,j] κ
3. κ+2
4. λ
5. λ λ+3
Β3. α. front=1, rear=3
β. front=4, rear=5
Β4. α. ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ F(x):ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: x
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: a,y
ΑΡΧΗ
A 10.5
Y x^2+4*a
F y
ΤΕΛΟΣ_ΣΥΝΑΡΤΗΣΗΣ
β. ΔΙΑΒΑΣΕ a
B F(a)
ΓΡΑΨΕ a,b
ΘΕΜΑ Γ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΘΕΜΑ_Γ
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: ΠΛΗΘΟΣ, ΠΛ_ΕΠ, Β,0 ΑΘΡ, i, ΠΛ_ΜΑΧ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ: ΜΑΧ, ΜΟ, ΠΟΣΟΣΤΟ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ΟΝ, MAX_ΟΝ
ΑΡΧΗ
ΠΛΗΘΟΣ0 ! πλήθος μαθητών
ΠΛ_ΕΠ0 !πλήθος επιτυχόντων
ΜΑΧ -1
ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ
ΑΝ ΟΝ<>’ΤΕΛΟΣ’ ΤΟΤΕ
ΠΛΗΘΟΣΠΛΗΘΟΣ+1
ΑΘΡ0
ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 6
ΑΡΧΗ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΔΙΑΒΑΣΕ Β
ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ Β>=0 ΚΑΙ Β<=100
ΑΘΡΑΘΡ+Β
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΜΟΑΘΡ/6
ΓΡΑΨΕ ΟΝ, ΜΟ
ΑΝ ΜΟ>60 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘ΕΠΙΤΥΧΩΝ’
ΠΕΠΠΕΠ+1
ΑΛΛΙΩΣ
ΓΡΑΨΕ ‘ΑΠΟΤΥΧΩΝ’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΑΝ Μ>ΜΑΧ ΤΟΤΕ
ΜΑΧΜΟ
ΜΑΧ_ΟΝΟΝ
ΠΛ_ΜΑΧ1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΑΝ ΜΟ=ΜΑΧ ΤΟΤΕ
ΠΛ_ΜΑΧΠΛ_ΜΑΧ+1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ ΟΝ=’ΤΕΛΟΣ’
ΑΝ ΠΛ_ΜΑΧ=1 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ΜΑΧ_ΟΝ
ΑΛΛΙΩΣ
ΓΡΑΨΕ ΠΛ_ΜΑΧ
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΠΟΣΟΣΤΟΠΕΠ/ΠΛ ! δεν χρειάζεται έλεγχος σύμφωνα με την εκφώνηση
ΓΡΑΨΕ ΠΟΣΟΣΤΟ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΘΕΜΑ Δ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΘΕΜΑ_Δ
ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: i, j, Π[10,12], max, maxΘ, Σ1, Σ2, ΘΕΣΗ, ΑΘΡ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ON[10], ΟΝΟΜΑ
ΑΡΧΗ
ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 10
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝ[i]
ΓΙΑ j ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 12
ΔΙΑΒΑΣΕ Π[i,j]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΙΑ j ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ ΜΕΧΡΙ 12
Max<-Π[1,j]
MaxΘ1
ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 10
ΑΝ Π[i,j]>max ΤΟΤΕ
maxΠ[i,j]
maxΘi
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ΟΝ[maxΘ]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
Σ10
Σ20
ΓΙΑ i ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 10
ΓΙΑ j ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 12
ΑΝ j<=6 ΤΟΤΕ
Σ1Σ1+Π[i,j]
ΑΛΛΙΩΣ
Σ2Σ2+Π[i,j]
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΑΝ Σ1>Σ2 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘1ου εξαμήνου είναι μεγαλύτερες από τις πωλήσεις του 2ου εξαμήνου’
ΑΛΛΙΩΣ_ΑΝ Σ2>Σ1 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘2ου εξαμήνου είναι μεγαλύτερες από τις πωλήσεις του 1ου εξαμήνου’
ΑΛΛΙΩΣ
ΓΡΑΨΕ ‘Οι πωλήσεις του 1ου και του 2ου εξαμήνου είναι ίσες’
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΝΟΜΑ
ΚΑΛΕΣΕ ΑΝΑΖ(ΟΝ, ΟΝΟΜΑ,ΘΕΣΗ)
ΑΝ ΘΕΣΗ=0 ΤΟΤΕ
ΓΡΑΨΕ ‘Ο πωλητής δεν υπάρχει’
ΑΛΛΙΩΣ
ΑΘΡ0
ΓΙΑ j ΑΠΟ 1 ΜΕΧΡΙ 12
ΑΘΡΑΘΡ+Π[ΘΕΣΗ,j]
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΓΡΑΨΕ ΑΘΡ
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΔΙΑΔΙΑΚΑΣΙΑ ΑΝΑΖ(ΟΝ, ΟΝΟΜΑ, POSITION)
MEΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΑΚΕΡΑΙΕΣ: i, POSITION
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ: ON[10], ΟΝΟΜΑ
ΛΟΓΙΚΕΣ: done
ΑΡΧΗ
POSITION0
doneΨΕΥΔΗΣ i1
ΟΣΟ i<=10 ΚΑΙ done=ΨΕΥΔΗΣ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ
ΑΝ ΟΝ[i]=ΟΝΟΜΑ ΤΟΤΕ
DoneΨΕΥΔΗΣ
POSITIONi
ΑΛΛΙΩΣ
Ii+1
ΤΕΛΟΣ_ΑΝ
ΤΕΛΟΣ_ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ
ΤΕΛΟΣ_ΔΙΑΔΙΑΚΣΙΑΣ
Επιμέλεια απαντήσεων
Μακρή Σταυρούλα
Πληροφορικός
Φροντιστήριο «Άλμα»