Κάπως έτσι λοιπόν, μέσα από πολλές κουβέντες, χωρίς ουσία, όπως πάντα, φτάσαμε στο τέλος.
Δεν γράψαμε πολλά πράγματα για το θέμα αυτό, για τον απλό λόγο ότι τα είχαμε πει όλα δέκα και πλέον χρόνια πριν!
Το κείμενο αυτό δεν αποτελεί “μνημόσυνο” για τις Σχολές που χάθηκαν για το Νομό.
Θέλει μόνο να δείξει πόσο μακριά βλέπαμε πάντα και ποιός νοιάζεται πραγματικά για τον τόπο. Τα εκ των υστέρων δάκρυα, σε τίποτα δεν ωφελούν.
-Διαβάστε λοιπόν παρακάτω δυο προφητικά άρθρα του ΗΛΕΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ που δημοσιεύτηκαν για το θέμα αυτό, το 2009 και το 2011!
Νομίζω ότι τα είχαμε πει όλα. Η επαλήθευση ήρθε μετά από χρόνια. Λυπούμαστε πραγματικά γιατί για μια ακόμα φορά γίναμε “μάντεις κακών ειδήσεων”.
(Ακολουθεί το άρθρο του 2009):
« Είναι γνωστό ότι σε αυτό τον τόπο, η αναποφασιστικότητα, η αναβλητικότητα, η επιφυλακτικότητα, αλλά και πολλές φορές η σκοπιμότητα, δεν επιτρέπουν την ορθή και έγκαιρη λήψη αποφάσεων, σε κρίσιμα ζητήματα για το μέλλον του.
Η περίπτωση της λειτουργίας και επιλογής του χώρου ανέγερσης του ΤΕΙ Πύργου, που επί χρόνια είναι αδύνατη η λήψη μιας απόφασης, είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα έλλειψης αποφασιστικότητας και αδυναμίας προώθησης οποιασδήποτε λύσης.
Ύστερα ακολουθούν η μεμψιμοιρία, η μοιρολατρία και τα παράπονα για τους άλλους που προχωρούν και για την μόνιμη στασιμότητα του τόπου, για την οποία όμως φαίνεται ότι οι υπαίτιοι βρίσκονται εδώ και έχουν διεύθυνση και ονοματεπώνυμο.
Θα ήταν νομίζουμε πολύ χρήσιμο, σε αυτό το κρίσιμο για το θέμα χρονικό σημείο, να απαριθμήσουμε με πολύ συντομία, που επιβάλλει ο χώρος, τι συμβαίνει στους άλλους νομούς της Πελοποννήσου, αλλά και της Περιφέρειας της Δυτικής Ελλάδος, τόσο για την ενημέρωση των πολιτών, αλλά κυρίως μήπως αφυπνίσουν και συγκινήσουν, όσους έχουν την ευθύνη της λήψης των αποφάσεων και την υποχρέωση της διεκδίκησης όσων δικαιωματικά ανήκουν στον τόπο.
- A. Αρχίζοντας από το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και από τους πέντε Νομούς της Πελοποννήσου στους οποίους αναπτύσσεται, σε αυτούς βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, με την μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), η υλοποίηση των παρακάτω έργων:
- Η κατασκευή και συντήρηση της Σχολής Καλών Τεχνών στο Ναύπλιο, προϋπολογισμού 18,2 εκατ. ευρώ.
- Η κατασκευή και συντήρηση της Σχολής Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας, καθώς και του Κτιρίου Διοίκησης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Τρίπολη, προϋπολογισμού 36,5 εκατ. ευρώ.
- Κατασκευή και συντήρηση της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Κόρινθο, προϋπολογισμού 16 εκατ. ευρώ.
- Κατασκευή και συντήρηση του τμήματος Νοσηλευτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Σπάρτη, προϋπολογισμού 9,8 εκατ. ευρώ
- Κατασκευή και συντήρηση Κτιρίου Αμφιθεάτρων-Σεμιναρίων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στην Καλαμάτα, προϋπολογισμού 3,5 εκατ. ευρώ.
- Υλοποίηση Φοιτητικών Εστιών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, προϋπολογισμού 61 εκατ. ευρώ, στους Νομούς Αρκαδίας, Μεσσηνίας, Λακωνίας, Αργολίδας και Κορινθίας.
Σημειώνεται ότι το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, με πρώτο ακαδημαϊκό έτος λειτουργίας το 2002-2003, έχει αναπτύξει μέχρι σήμερα, στους πέντε παραπάνω Νομούς, έξι (6) Σχολές (δύο στην Τρίπολη και ανά μία σε Καλαμάτα, Σπάρτη, Ναύπλιο, Κόρινθο) και δέκα τέσσερα (14) τμήματα, για τα οποία, όπως προαναφέρθηκε προωθεί και την δημιουργία της απαραίτητης υποδομής.
- B. Όσον αφορά τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στους άλλους δύο Νομούς της Περιφέρειας, σε επίπεδο Ανώτατης Εκπαίδευσης, η κατάσταση έχει ως εξής :
- Στο Νομό Αχαΐας :
- Το Πανεπιστήμιο Πατρών με τέσσερες Σχολές και 22 Τμήματα συνολικά, σε δικές του εγκαταστάσεις.
- Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο με τέσσερες Σχολές και έξη Προγράμματα Σπουδών, που πρόσφατα ολοκλήρωσε τις δικές του εγκαταστάσεις έκτασης 45 στρεμμάτων, στην Περιβόλα, πέραν των άλλων εγκαταστάσεων που διαθέτει στην πόλη των Πατρών.
- Το αυτόνομο ΤΕΙ Πατρών, με τρείς Σχολές και δεκαέξι τμήματα, με δικές του εγκαταστάσεις έκτασης 100 στρεμμάτων (54 στρέμματα κτίρια)
- Δύο τμήματα ΤΕΙ στο Αίγιο, ως παράρτημα του ΤΕΙ Πατρών, που στεγάζονται σε κτίριο που έχει παραχωρήσει ο Δήμος.
- Στον Νομό Αιτωλοακαρνανίας :
- Στο Αγρίνιο λειτουργεί Πανεπιστημιακή Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με τρία τμήματα, και έχει θεσμοθετηθεί η λειτουργία και τέταρτου, ενώ προωθείται το αίτημα για την ίδρυση αυτόνομου Πανεπιστημίου.
- Το αυτόνομο ΤΕΙ Μεσολογγίου με δύο Σχολές και έξι τμήματα σε δικές του εγκαταστάσεις 800 στρεμμάτων.
- Ένα τμήμα ΤΕΙ στην Ναύπακτο, ως παράρτημα του ΤΕΙ Μεσολογγίου.
Είναι δύσκολο σε αυτό το σύντομο σημείωμα να αναφερθούμε στον αριθμό των φοιτητών που φιλοξενεί κάθε τόπος, από αυτούς που αναφέρθηκαν. Αξίζει όμως να σημειωθεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: Η πόλη του Μεσολογγίου, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της τελευταίας απογραφής αριθμεί 13.791 κατοίκους. Το ΤΕΙ Μεσολογγίου, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2008-2009 έχει 5.000 φοιτητές. Τα σχόλια περιττεύουν.
Θα είναι σίγουρα τραγικό εάν μια ακόμα μεγάλη ευκαιρία, καθοριστική για το μέλλον του τόπου, χαθεί από λάθη, παραλείψεις, τοπικισμούς και χαλαρή αντιμετώπιση.Η προσπάθεια που πρέπει να καταβληθεί από όλους πρέπει να είναι άμεση, διαρκής και αποτελεσματική και πάνω από όλα απαλλαγμένη από μικροσκοπιμότητες. Κανένας δεν έχει το δικαίωμα να επαναπαύεται και να εφησυχάζει.
«Οι καιροί ου μενετοί» (Οι καιροί δεν περιμένουν)»
(Ακολουθεί το άρθρο του 2011):
“Αν αναρωτηθεί κανείς τι έγινε, για το θέμα αυτό, στα δύο περίπου χρόνια που μεσολάβησαν, η απάντηση είναι απλή: Τίποτα απολύτως. Ή μάλλον για την ακρίβεια τα πράγματα επιδεινώθηκαν. Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα το Υπουργείο Παιδείας μελετά την κατάργηση 100 τμημάτων ΑΕΙ και ΤΕΙ στο πλαίσιο των συγχωνεύσεων των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.
Στο στόχαστρο βρίσκονται οι σχολές με χαμηλή ζήτηση, ενώ σημαντικό ρόλο θα παίξουν οι προτάσεις των προέδρων κάθε πανεπιστημιακού τμήματος.
Τα περισσότερα τμήματα ανώτατης εκπαίδευσης που αναμένεται να καταργηθούν βάσει των σχεδιασμών του υπουργείου Παιδείας, βρίσκονται στην περιφέρεια.
Το υπουργείο φαίνεται πως εξετάζει τη δυνατότητα συγχώνευσης πανεπιστημιακών ιδρυμάτων με μεγάλη διασπορά των τμημάτων τους και αλληλοεπικαλύψεις επιστημονικών αντικειμένων.
Ασφαλώς η κτιριακή υποδομή και οι μόνιμες εγκαταστάσεις θα συνέβαλαν αποφασιστικά στην εδραίωση της λειτουργίας και της αναβάθμισης του Παραρτήματος του ΤΕΙ.
Έχουν ήδη περάσει οχτώ (8) χρόνια από την έναρξη της λειτουργίας του, τα οποία προφανώς δεν υπήρξαν αρκετά για την επίλυση του προβλήματος. Αλλά φαίνεται ότι τα σημαντικά και κυρίαρχα προβλήματα δεν βρίσκονται σε προτεραιότητα, από αυτούς που οφείλουν να αποφασίζουν”.