Τουλάχιστον ένας νεκρός, δώδεκα τραυματίες και πολλά ερωτήματα. Λίγο πριν το πρώτο τούνελ της περιμετρικής οδού της Πάτρας στα Μποζαΐτικα, η γέφυρα έπεσε χθες το μεσημέρι! Από τις προηγούμενες ημέρες στο σημείο εκτελούνταν εργασίες ανακατασκευής/ενίσχυσης της γέφυρας αλλά και κατεδάφισης τμήματος αυτής από την εταιρεία «ΑΒΑΞ» που είχε αναλάβει την εργολαβία. Γι’ αυτό τον λόγο είχε απαγορευθεί η κυκλοφορία οχημάτων και διέλευση πεζών από την οδό Διοδώρου, κάτω από τη γέφυρα και οι διερχόμενοι εξυπηρετούνταν από τοπική παράκαμψη.
Από το πρωί της Παρασκευής είχε εγκατασταθεί στο σημείο εργολάβος με βαριά μηχανήματα για να εκτελέσει τις προβλεπόμενες εργασίες. Χθες το μεσημέρι, με τον υδράργυρο να φτάνει στην περιοχή τους 40 βαθμούς και κάτω από συνθήκες που χρήζουν διερεύνησης, συνέβη το μοιραίο. Κάτω από τη γέφυρα, είχαν συγκεντρωθεί Ρομά με σκοπό να αφαιρέσουν από τα χαλάσματα μεταλλικά αντικείμενα και σίδερα για να τα μεταπουλήσουν.
Με βάση μαρτυρίες, στο σημείο ήταν ελλιπή τα μέτρα ασφαλείας και σε καμία περίπτωση δεν παρέπεμπαν σε ενεργό εργοτάξιο. Από τις προηγούμενες ημέρες, ενώ εκτελούνταν εργασίες με μεγάλα μηχανήματα, οι εργαζόμενοι έκαναν εκκλήσεις στα άτομα που συγκεντρώνονταν να απομακρυνθούν. Οι ίδιοι μάρτυρες ανέφεραν πως τη στιγμή της κατάρρευσης βρίσκονταν κάτω από τη γέφυρα περίπου 10-15 άτομα!
Στις 12.47 το μεσημέρι σήμανε συναγερμός στις τοπικές αρχές καθώς το μοιραίο μόλις είχε συμβεί. Εσπευσαν ισχυρές δυνάμεις του ΕΚΑΒ, της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας για να επιληφθούν της έκτακτης κατάστασης. Στο σημείο επικρατούσε πανικός και εκτυλίσσονταν σκηνές από αρχαία τραγωδία. Σε λίγα μόλις λεπτά, είχαν συγκεντρωθεί συγγενείς και φίλοι των ατόμων που είχαν εμπλοκή στο συμβάν. Η κατάσταση ήταν δραματική, με φωνές, οδυρμούς και διαπληκτισμούς να κυριαρχούν, με τους Ρομά να ζητούν από τους διασώστες να κάνουν ό,τι ήταν ανθρωπίνως δυνατό για να σωθούν οι άνθρωποί τους.
Ολα τα ανωτέρω ερωτήματα και άλλα χρειάζονται απαντήσεις καθώς έχουν προκαλέσει κοινωνικό προβληματισμό σχετικά με το κατά πόσο είμαστε ασφαλείς κατά τη χρήση των δημόσιων υποδομών.
Από τα πρώτα λεπτά μετά την τραγωδία βρέθηκαν στο σημείο οι Αρχές. Ο περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης, ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος και η υφυπουργός Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, αντιπροσωπεία της δημοτικής Αρχής με επικεφαλής τον δήμαρχο Κώστα Πελετίδη, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Σία Αναγνωστοπούλου και Ανδρέας Παναγιωτόπουλος, πλήθος εκπροσώπων συνδικαλιστικών οργανώσεων και συλλόγων, με τον πρόεδρο του Εργατικού Κέντρου Δημήτρη Μαρμούτα να καταγγέλλει συνθήκες εργασίας εν μέσω καύσωνα και να προειδοποιεί ότι «θα κυνηγήσουν μέχρι την κόλαση» τους υπεύθυνους. Επιπλέον,προκηρύχθηκε 24ωρη παμπατραϊκή απεργία για σήμερα από το Εργατικό Κέντρο Πάτρας.
Η Χριστίνα Αλεξοπούλου, αφού συμμετείχε σε συσκέψεις, ενημέρωσε τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα και στη συνέχεια επικοινώνησε με την Εισαγγελία Πατρών και κάλεσε την παραχωρησιούχο εταιρεία προκειμένου εκπρόσωποί της να μεταβούν στην Πάτρα. Να σημειωθεί πως η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, που δεν έχει ανάμιξη ή αρμοδιότητα με την υποδομή, ζήτησε από την πρώτη στιγμή σχετική ενημέρωση από τους εποπτευόμενους φορείς και την παραχωρησιούχο Ολυμπία Οδό.
Η κοινοπραξία «ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ» και η εταιρεία «ΑΒΑΞ» εξέδωσαν ανακοινώσεις, όπου επισήμαναν ότι «μετά τη διακοπή των εργασιών και παρά την απαγόρευση της κυκλοφορίας και τα μέτρα που είχαν ληφθεί, στον χώρο βρέθηκαν άτομα μη έχοντα εργασία τα οποία τραυματίστηκαν, ένα από τα οποία θανάσιμα, από τμήματα της γέφυρας που κατέρρευσαν». Παράλληλα, σημείωσαν πως θα παρέχουν κάθε πληροφορία στις αρμόδιες αρχές.
Από την πρώτη στιγμή, ο διοικητής της 6ης ΥΠΕ Γιάννης Καρβέλης έδωσε εντολή να βρίσκονται σε επιφυλακή τα δύο νοσοκομεία της πόλης, ενώ τις έρευνες συντόνιζε επί τόπου ο υποστράτηγος της Πυροσβεστικής Νίκος Ρουμελιώτης.
ΕΥΘΥΝΕΣ: Κρίσιμα ερωτήματα
Ανθρωποι του τεχνικού κλάδου, που έχουν γνώση της υπόθεσης από το παρελθόν, αναφέρουν ότι για την κατάρρευση του συγκεκριμένου τμήματος της Μεγάλης Περιμετρικής υπάρχει διαπιστωμένη κακοτεχνία, με ευθύνες που ανάγονται στο παρελθόν. Ευθύνες ποινικές και αστικές.
Επίσης, εκ του αποτελέσματος προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα για το αν υπήρξε πλημμελής εργασία αποκατάστασης, κακός χειρισμός, χωρίς να υπολογιστεί η διαπιστωμένη ανεπαρκής στατικότητα του έργου που υφίστατο για δεκαετίες.
Προκύπτει ερώτημα γιατί οι υπεύθυνοι δεν είχαν μεριμνήσει για τον αποκλεισμό του εργοταξίου, όπως λογικά θα όφειλαν ή δεν είχαν ζητήσει τη συνδρομή της Αστυνομίας αν δεν μπορούσαν.
ΑΣΥΝΤΗΡΗΤΕΣ ΓΕΦΥΡΕΣ
Το ζήτημα της συντήρησης των γεφυρών είχε προβληματίσει τον τεχνικό κόσμο μετά το κλείσιμο της Γέφυρας Σερβίων, στην Κοζάνη, λόγω εντοπισμού ανάλογων προβλημάτων. Δυστυχώς, ακόμα και σήμερα, κανένας φορέας δεν έχει καταγεγραμμένες τις ελληνικές γέφυρες και την κατάσταση στην οποία βρίσκονται, αφού ουδείς έχει τη συνολική ευθύνη παρακολούθησης και συντήρησής τους.
Εκ πρώτης όψεως αυτό μπορεί να ακούγεται απίστευτο, αλλά αν λάβει κανείς υπ’ όψιν το πότε και το πώς έχουν κατασκευαστεί, σε ένα πολυδαίδαλο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, ίσως να μην είναι και τόσο περίεργο.
Μάλιστα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού και της Γέφυρας ΑΕ Παναγιώτης Παπανικόλας είχε αναδείξει τη σημασία του θέματος στο πλαίσιο του Συνεδρίου RGC της «Πελοποννήσου», τονίζοντας ότι οι περισσότερες οδικές γέφυρες κατασκευάστηκαν τις δεκαετίες ΄60 και ΄70.
pelop.gr