Aναπροσαρμογή του ποσού για το έργο του δρόμου Πάτρα-Πύργος ζητά η ιδιωτική εταιρία που έχει αναλάβει την κατασκευή και μάλιστα έχει κατατεθεί επίσημα αίτημα στο Υπουργείο Μεταφορών. Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για πάνω από 30% που ζητά ο ιδιώτης για αύξηση στην πληρωμή του έργου λόγο των υψηλών τιμών στα υλικά. Αυτό είναι κάτι που συμβαίνει πια σε όλα τα έργα στην χώρα όμως το πρόβλημα είναι πως για να πάρει ότι θέλει ο ιδιώτης εργολάβος πιέζοντας την κυβέρνηση πολλές φορές φτάνει σε σημείο να σταματήσει τελείως το έργο. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε μεγάλη καθυστέρηση από το στοίχημα που έχει βάλει η κυβέρνηση ώστε το 2025 να είναι έτοιμος ο δρόμος. Είναι απορίας άξιο πάντως πως από τα 331 εκατομμύρια που κοστίζει το έργο σήμερα, πόσο θα φτάσει; Πόσα εκατομμύρια πρέπει να πληρώσει ο Ελληνικός Λαός για έναν δρόμο 75 χιλιομέτρων που σε αυτόν έχουν γίνει θυσία εκατοντάδες πολίτες στα 30 χρόνια αδυναμίας του κράτους να τον φτιάξει; Πόσα παιχνίδια θα παιχτούν ακόμα στις πλάτες των πολιτών;
Το έργο που ξεκίνησε πριν από 14 περίπου μήνες θα αλλάξει τα κυκλοφοριακά δεδομένα με την ολοκλήρωση του. Σήμερα το ποσοστό προόδου είναι περίπου 13-14%. Σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις το ποσοστό θα ξεπεράσει το 30% μέχρι το τέλος του 2023.
Στο πεδίο της κατασκευής εξελίξεις έχουμε όχι μόνο στην υλοποίηση του έργου αλλά και στην διεκδίκηση αναπροσαρμογής του ποσού των υλικών από την Ολυμπία Οδό. Ο λόγος δεν είναι άλλος από την μεγάλη αύξηση που έχει υπάρξει σε πρώτες ύλες, υλικά και καύσιμα που έχει αλλάξει τα δεδομένα στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου.
Σύμφωνα με πηγές της αγοράς έχει γίνει επίσημο αίτημα για διαιτησία με αντικείμενο την αύξηση του ποσού σε ποσοστό που κυμαίνεται σε πάνω από 30%. Οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως τα ποσά για τα υλικά έχουν ανέβει σε ποσοστό που ξεπερνά το 50%, γεγονός που τους αναγκάζει να προχωρήσουν σε αυτή την κίνηση.
Σύμφωνα με παλαιότερα δημοσιεύματα οι τιμές που ισχύουν σήμερα έχουν ως βάση υπολογισμού το 2006, δηλαδή 17 χρόνια πριν και ζητείται να προχωρήσει αύξηση με τον ίδιο τρόπο υπολογισμού που ισχύει σήμερα στα δημόσια έργα. Οι γκρίνιες για τις τιμές των υλικών είχαν ξεκίνησει σχεδόν άμεσα μετά την υπογραφή της σύμβασης λόγω των μεγάλων αυξήσεων που έγιναν την διετία 2021-2022.
Τώρα το επόμενο βήμα είναι στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Αρχικά θα πρέπει να γίνει δεκτό το αίτημα για διαιτησία. Εφόσον γίνει αυτό θα οριστεί μια ημερομηνία στην οποία θα εξεταστεί η διεκδίκηση από πλευράς της κοινοπραξίας.
Η απόφαση της διαιτησίας θα κρίνει αν η Ολυμπία Οδός σε τι ποσοστό θα γίνει αναπροσαρμογή του ποσού για τα υλικά για την αποπεράτωση της κατασκευής του έργου στο Πάτρα-Πύργος.
Ποια είναι η σύμβαση της Πατρών-Πύργου
Σήμερα σύμφωνα με τη σύμβαση, η Πατρών-Πύργου θα κοστίσει 331 εκατ. ευρώ, με περίπου 240 εκατ. ευρώ να προέρχονται από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και το υπόλοιπο ποσό από κεφάλαια του παραχωρησιούχου. Η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου εκτιμάται σταδιακά από τις αρχές του 2025.
Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή του τμήματος Πάτρα-Πύργος, μήκους 74,8χλμ, που ολοκληρώνει τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος. Το νέο τμήμα αυτοκινητοδρόμου, στα πρώτα 13,0χλμ θα κατασκευαστεί με διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού (ΕΟ), ενώ στα υπόλοιπα 61,8χλμ θα κατασκευασθεί σε νέα χάραξη.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος προβλέπεται με τετράϊχνη διατομή πλάτους 21,30μ (χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις) αποτελούμενη από 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συνολικού πλάτους 14μ (4×3,50μ), Λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) με τις αντίστοιχες λωρίδες καθοδήγησης συνολικού πλάτους 4,60μ (2×2,30μ), λωρίδες ασφαλείας στην κεντρική νησίδα συνολικού πλάτους 2,10μ (2×1,05μ), κεντρική νησίδα με αμφίπλευρο στηθαίο τύπου New Jersey πλάτους 0,60μ και ύψους 0,80μ.
Σε προκαθορισμένες θέσεις του αυτοκινητοδρόμου θα διαμορφωθούν χώροι στάθμευσης (parking) με τις συνοδές λωρίδες εισόδου–εξόδους.
Το συνολικό Φυσικό Αντικείμενο περιλαμβάνει:
– Την κατασκευή του Αυτοκινητοδρόμου Πάτρα–Πύργος μήκους 74,8χλμ
– 8 Ανισόπεδους Κόμβους/Ημικόμβους: Μιντιλογλίου (χ.θ.-0+002), ΒΙ.ΠΕ. (χ.θ.6+940), Κ.Αχαΐας (χ.θ.17+734), Βάρδας (χ.θ.33+036), Κυλλήνης (χ.θ.46+016), Γαστούνης (χ.θ.53+676), Αμαλιάδας (χ.θ.62+679) και Πύργου (χ.θ.73+843.).
Εργασίες θα εκτελεστούν σε παράπλευρο και κάθετο δίκτυο. Περιλαμβάνονται επίσης συνοδά έργα αποχέτευσης ομβρίων-αποστράγγισης, σήμανσης-ασφάλειας-περίφραξης, μεγάλα και μικρά τεχνικά έργα, έργα περιβάλλοντος, Η/Μ εργασίες κ.λπ.
Στο Πάτρα-Πύργος προβλέπονται δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων στη Χ.Θ. 8+450 μεταξύ των Α/Κ ΒΙΠΕ και Κάτω Αχαϊας καθώς και περί την Χ.Θ. 67+900 μεταξύ των Α/Κ Αμαλιάδας και Α/Κ Πύργος. Επίσης προβλέπονται πλευρικοί σταθμοί διοδίων στους Ανισόπεδους Κόμβους Κάτω Αχαΐας & Αμαλιάδας. Στο νέο τμήμα της Ολυμπίας Οδού θα λειτουργήσουν και δύο αμφίπλευροι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και ΚΕΣ περί τις Χ.Θ. 21+000 και 72+000.
Παράλληλα έχει δοθεί εντολή από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να ξεκινήσουν οι μελέτες για το τμήμα Πύργος-Αρχαία Ολυμπία για να γίνουν έργα οδικής ασφάλειας. Ωστόσο όπως σημείωσε όταν θα κατασκευαστεί το επόμενο τμήμα Πύργος-Αλφειός, μήκους 12χλμ, εκεί θα υπάρξει ένας κόμβος που θα μειώσει ακόμα περισσότερο την απόσταση με την Αρχαία Ολυμπία. Θα είναι νέα χάραξη επί της ουσίας σαν μια Περιφερειακή του Πύργου.
πληροφορίες ypodomes.gr