Εξελίξεις έχουμε για την νέα εθνική οδό Πατρών-Πύργου που έχει αρχίσει να κατασκευάζεται μεν αλλά ξεκίνησαν οι ¨γκρίνιες¨ μεταξύ των εργολάβων που έχουν αναλάβει το έργο και του Υπουργείου, καθώς όπως λένε πρέπει να γίνει αναπροσαρμογή στον προϋπολογισμό λόγω υψηλού κόστους στις τιμές των υλικών. Αυτό έχει γίνει σε όλα τα έργα ή στα περισσότερα σε όλη τη χώρα που είναι σε εξέλιξη με αποτέλεσμα πολλές εργασίες να μείνουν μήνες ή και ακόμα και να σταματήσουν εντελώς.
Σύμφωνα με πληροφορίες του iliaoikonomia.gr, μια αναπροσαρμογή του προϋπολογισμού του έργου αυτού δεν είναι εφικτή γιατί αυτό μπορεί να γίνει στα δημόσια έργα και όχι στις παραχωρήσεις προς ιδιώτες όπως είναι η εργολαβία της Πατρών-Πύργου.
Τι εργασίες έχουν γίνει μέχρι τώρα
Μπροστά από τα χρονοδιαγράμματα, αλλά με προβληματισμό για την αύξηση του κόστους λόγω της ανόδου των τιμών των πρώτων υλών, προχωρά η κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος από την Ολυμπία Οδό.
Στα τρία εργοτάξια -το πρώτο από το Μιντιλόγλι (από το σημερινό τέλος της Ολυμπίας Οδού στην Περιμετρική Πάτρας) μέχρι τα Καραίικα που έχει η αναλάβει η ΑΒΑΞ, το δεύτερο από τα Καραίικα μέχρι τη Γαστούνη που έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ και το τρίτο από τη Γαστούνη μέχρι τον Πύργο που έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ- οι εργασίες βρίσκονται και λίγο μπροστά από τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί, ενώ αυτή τη στιγμή εκτελούνται χωματουργικές εργασίες και άλλα τεχνικά έργα σε μήκος δρόμου περίπου 30 χλμ.
Να σημειωθεί ότι το έργο χωρίζεται σε δύο τμήματα. Το πρώτο αφορά στο κομμάτι από το Μιντιλόγλι μέχρι την Κάτω Αχαΐα και το δεύτερο από την Κάτω Αχαΐα μέχρι τον Πύργο.
Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης είναι 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης για το Κάτω Αχαΐα – Πύργος και 40 μήνες για το Μιντιλόγλι – Κάτω Αχαΐα. Ως πιο δύσκολο κομμάτι, ο κ. Παπανικόλας χαρακτήρισε το τμήμα Μιντιλόγλι – Κάτω Αχαΐα. “Μας θυμίζει λίγο την κατασκευή του Κόρινθος – Πάτρα”.
Καμπανάκι για την αύξηση του κόστους
Καμπανάκι για την αύξηση του κόστους του έργου που έχει προκαλέσει η άνοδος των τιμών των υλικών, χτύπησε ο κ. Παπανικόλας. Σύμφωνα με τον ίδιο η Ολυμπία Οδός έχει ζητήσει από το υπουργείο αναπροσαρμογή των τιμών υλικών, κάτι που ισχύει σήμερα με τα δημόσια έργα αλλά όχι με τις συμβάσεις παραχώρησεις.
Όπως είπε ο κ. Παπανικόλας, οι τιμές που έχουν δοθεί για το έργο έχουν υπολογιστεί με βάση τα τιμολόγια του 2006, ενώ ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικές συζητήσεις με το υπουργείο προκειμένου να υπάρξει αναπροσαρμογή τιμών.
Τι θα γίνει με Αρχαία Ολυμπία και Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα
Όσον αφορά το θέμα της επέκτασης της Ολυμπίας Οδού μέχρι την Αρχαία Ολυμπία, ο κ. Παπανικόλας σημείωσε πως αυτό θα ξεκινήσει όταν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενεργοποιήσει τη σχετική προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης, ενώ για το θέμα της κατασκευής του τμήματος Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, στο οποίο, όπως έγινε γνωστό, έχουν ξεκινήσει οι μελέτες, ο επικεφαλής της Ολυμπίας Οδού σημείωσε πως αυτό θα προχωρήσει εφόσον το υπουργείο αποφασίσει την κατασκευή του σε μελλοντικό χρόνο.
Το έργο
To συνολικό σημερινό κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 331 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από έναν συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων των μετόχων, τραπεζικών δανείων, ευρωπαϊκών κονδυλίων και συμβολή του ελληνικού δημοσίου. Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο κατασκευής, το έργο χρηματοδοτείται κατά 35% από κεφάλαια του Παραχωρησιούχου (τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια) και 65% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ελληνικό δημόσιο.
Όταν θα παραδοθεί σε λειτουργία, προβλέπονται δύο μετωπικοί σταθμοί διοδίων σε Κάτω Αχαγιά και Χανάκια και δύο πλευρικοί σταθμοί σε Κάτω Αχαγιά και Αμαλιάδα.
Με τον νέο αυτοκινητόδρομο, ο χρόνος ταξιδιού από την Πάτρα έως τον Πύργο μειώνεται κατά ~40’. Συνεπώς, το συνολικό ταξίδι Αθήνα – Πύργος θα γίνεται πλέον σε 2 ώρες και 45’.
Ειδικά για την εξυπηρέτηση της Βιομηχανικής Περιοχής Πάτρας (ΒΙΠΕ) ολοκληρώνεται μια περιφερειακή αρτηρία 25 χλμ. δίχως χρέωση, που ξεκινά από την περιοχή του Ρίου (18 χλμ. Περιμετρικής) και φτάνει έως τον κόμβο ΒΙΠΕ Πάτρας (τα πρώτα 7χλμ. του νέου αυτοκινητόδρομου).
Τόνωση της τοπικής οικονομίας και ειδικά της αγροτικής παραγωγής του Νομού Ηλείας
Δεκάδες χιλιάδες τόνοι αγροτικών και μεταποιημένων προϊόντων (οπωροκηπευτικά, κονσερβοειδή κ.λπ.) διακινούνται κάθε χρόνο από τον νομό Ηλείας προς τα μεγάλα αστικά κέντρα, κυρίως της Αθήνας, και άλλους διεθνείς προορισμούς. Για τον νομό Ηλείας η αγροτική παραγωγή αποτελεί κυρίαρχο τομέα της συνολικής οικονομικής δραστηριότητάς του.
Επικοινωνία με τα Ιόνια Νησιά
Δεδομένου ότι από τον νομό Ηλείας ξεκινούν οι θαλάσσιες συνδέσεις της ενδοχώρας με τα νησιά του Ιονίου (Ζάκυνθο, Ιθάκη, Κεφαλονιά, Κύθηρα), η κατασκευή της Πατρών – Πύργου θα συντελέσει στην κατάργηση των δυσχερειών της σύνδεσης αυτής των νησιών με τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας και θα διευκολύνει την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξή τους.
Τουριστική ανάπτυξη της Δυτικής Πελοποννήσου
Η Δυτική Πελοπόννησος, από την Πάτρα μέχρι το νοτιότερο άκρο της, τη Μεσσηνιακή Μάνη, διαθέτει καταπληκτικές αμμώδεις ακτές υψηλού φυσικού κάλλους, από τις ομορφότερες της χώρας.
Ωστόσο, η έλλειψη συγκοινωνιακών υποδομών έχει αποτρέψει την τουριστική ανάπτυξή της σε ικανοποιητικά επίπεδα. Η κατασκευή της Πατρών – Πύργου, σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες θαλάσσιες συνδέσεις και τους λιμένες υποδοχής (Πάτρα, Κυλλήνη, Κατάκολο κ.λπ.), καθώς και το διεθνές Αεροδρόμιο του Αράξου, είναι βέβαιο ότι θα συμβάλλει στη δημιουργία ενός δεύτερου κύματος ανάπτυξης των τουριστικών εγκαταστάσεων σε όλη την περιοχή.
πληροφορίες capital.gr