Σε εγρήγορση βρίσκεται η ελληνική κυβέρνηση για πιθανούς τριγμούς στην οικονομία από τον πόλεμο στο Ισραήλ.
Ο πόλεμος εγείρει σοβαρούς κινδύνους μετάδοσης σε όλη τη Μέση Ανατολή. Αν το Ιράν αποφασίσει να μπει στον πόλεμο θα υπάρχουν συνέπειες στις τιμές των καυσίμων και των προϊόντων.
Ο επιχειρηματικός κόσμος αλλά και τα νοικοκυριά βρίσκονται υπ’ ατμόν και παρακολουθούν με ανησυχία τις εξελίξεις. Αν οι συρράξεις επεκταθούν οι επιπτώσεις στις τιμές της ενέργειας, αλλά και βασικών πρώτων υλών θα είναι άμεσες. Το αποτέλεσμα θα είναι να υπάρξει ένα ακόμα κύμα ακρίβειας.
Την ίδια στιγμή, έντονος είναι ο προβληματισμός στην εξαγωγική κοινότητα από τις εξελίξεις στο Ισραήλ καθώς οι εμπορικές σχέσεις των δύο χωρών έχουν αναπτυχθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Αναφορικά με το διμερές εμπόριο μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ το 2022, κατεγράφη σημαντική αύξηση κατά 45,8% στον συνολικό όγκο, που έφτασε τα 1,37 δισ. ευρώ.
Η αύξηση αυτή οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στο +54,9% των εξαγωγών της Ελλάδας προς το Ισραήλ, που ανήλθαν σε αξία στα 850 εκατ. ευρώ, από τα 548,7 εκατ. ευρώ το 2021.
Το 2022 οι εισαγωγές από το Ισραήλ κατέγραψαν αυξήσεις της τάξης του 33% φθάνοντας σε αξία τα 523 από τα 393 εκατ. ευρώ
Σύμφωνα με τα στοιχεία από το Ελληνο-Ισραηλινό Επιμελητήριο η Ελλάδα εξάγει προς το Ισραήλ: Πετρελαιοειδή, χαλκοσωλήνες, σιδηροσωλήνες, σύρματα, δομικά υλικά, τεχνουργήματα από αργίλιο μηχανολογικό εξοπλισμό και θειούχα.
Τα κυριότερα τρόφιμα και ποτά που εξάγει η Ελλάδα από το Ισραήλ είναι μαργαρίνες, παρασκευασμένα λαχανικά, φυτικά έλαια, φρούτα νωπά, ιχθυηρά, προϊόντα ζαχαροπλαστικής και αρτοποιίας, μπύρες, ξηροί καρποί και γιαούρτια.
Από την άλλη, η χώρα μας εισάγει πετρελαιοειδή, απορρίμματα μετάλλων, λιπάσματα, χαρτικά, πλαστικά, εντομοκτόνα και συναφή χημικά προϊόντα.
Ο κρίσιμος ρόλος του Ashdod
Καταλυτικός θεωρείται ο ρόλος του λιμανιού της πόλης Ashdod, το οποίο αποτελεί τον σημαντικότερο εμπορικό κόμβο του Ισραήλ.
Το λιμάνι Ashdod του Ισραήλ, ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά παρά τη συνεχιζόμενη σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς, σύμφωνα με τον εκτελεστικό πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της Ashdod Port Company, Shaul Schneider.
Επεσήμανε ότι οι εργαζόμενοι της Ashdod Port Company συνεχίζουν να διατηρούν τη λειτουργική συνέχεια για την ισραηλινή οικονομία και εργάζονται ακόμη πιο γρήγορα, κατανοώντας τη σημασία της διατήρησης της κανονικής λειτουργίας του λιμανιού.
Το λιμάνι του Ashdod, το μόνο κρατικό λιμάνι στο Ισραήλ, λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, με τους υπαλλήλους να εργάζονται σε μεγαλύτερες βάρδιες κυρίως για δύο λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι η δική τους ασφάλεια. Σύμφωνα με τον Schneider, είναι ασφαλέστερο για τους λιμενεργάτες να παραμείνουν στην περιοχή του λιμανιού παρά στο δρόμο για να επιστρέψουν σπίτι τους. Επιπλέον, ο στρατός του Ισραήλ έχει στρατολογήσει το 10% του προσωπικού της Ashdod, και ως εκ τούτου, το υπόλοιπο προσωπικό πρέπει να καλύψει το κενό.
Ωστόσο, ουδείς μπορεί να εγγυηθεί ότι η κατάσταση θα παραμείνει αμετάβλητη.
«Το μεγάλο ερώτημα»
Την έντονη ανησυχία για τον πόλεμο στο Ισραήλ εκφράζει στον ΟΤ ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά Βασίλης Κορκίδης.
«Άλλη μία πολεμική σύρραξη στην γειτονιά μας. Άλλη μία αστάθεια στη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, με τη λέξη αστάθεια να κάνει το διεθνές εμπόριο να κρατά την αναπνοή του περιμένοντας, να κατακαθίσει η σκόνη των πυραυλικών προσβολών ένθεν κακείθεν. Εύχομαι να μην βιώσει ο εμπορικός κόσμος τις αγωνίες που βίωσε πριν 50 χρόνια με τον πόλεμο του Γιομ Κιππούρ το 1973. Δυστυχώς για μια ακόμη φορά η παγκόσμια οικονομία έχει το βλέμμα της στραμμένο στη Μέση Ανατολή, ενώ το ελληνικό επιχειρείν, που δραστηριοποιείται στο εμπόριο, τη βιομηχανία και τη ναυτιλία της Ανατολικής Μεσογείου κρατά στάση αναμονής.
Το μεγάλο ερώτημα είναι η έκταση και η διάρκεια του πολέμου, αφού μια ενδεχόμενη κλιμάκωση θα είναι μεγάλο πλήγμα για την περιοχή μας. Το βέβαιο είναι πως καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε έναν ακόμα σοβαρό γεωπολιτικό κίνδυνο, που απειλεί μα πλήξει σοβαρά τον κλάδο του τουρισμού και των εξαγωγών μας, χωρίς όμως να μπορούμε ακόμα να εκτιμήσουμε το μέγεθος των οικονομικών επιπτώσεων στην ελληνική οικονομία. Βραχυπρόθεσμα παρατηρούμε τα οφέλη από τις περισσότερες προσεγγίσεις κρουαζιεροπλοίων στα ελληνικά νησιά, αντί της Χάϊφας, αλλά το ζητούμενο είναι τι θα συμβεί μεσομακροπρόθεσμα.
Όλα αυτά βεβαίως είναι προς το παρόν, το έλασσον ζήτημα του πολέμου στη Μέση Ανατολή, αφού το μείζον είναι παντού και πάντα η απώλεια ανθρώπινων ζωών και κυρίως άμαχου πληθυσμού. Το τελικό σχόλιο μου όπως διαμορφώνεται η παρούσα κρίσιμη κατάσταση στη Μέση Ανατολή είναι “το μη χείρον βέλτιστον”.»
ot.gr