Ενώ, λοιπόν, σε δύο μήνες θα πρέπει να κατατεθεί το στρατηγικό σχέδιο στην Κομισιόν, η τελική πολιτική απόφαση εκκρεμεί μεταξύ άλλων για τα εξής:
1ον: Επιλέξιμα Βοσκοτόπια: Όλοι οι υπολογισμοί για τις άμεσες ενισχύσεις που έχουν γίνει προς το παρόν, έχουν λάβει υπόψη τους έναν αριθμό κοντά στα 12,7 εκατ. στρέμματα. Σύμφωνα µε πληροφορίες, η ομάδα που απασχολείται µε τη συγγραφή του στρατηγικού σχεδίου έχει ζητήσει να μάθει το πόσα ακόμα επιλέξιμα στρέμματα θα µπουν στο σύστημα από το 2023, χωρίς να υπάρχει κάποια απάντηση ούτε από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ούτε από τη γενική γραμματεία του ΥΠΑΑΤ.
Για να γίνει κατανοητό το πόσο κρίσιμο είναι αυτό, αρκεί να αναφερθεί ότι η μοναδιαία αξία του δικαιώματος μπορεί να έχει διαφορά πάνω από 10 ευρώ το στρέμμα, εφόσον µπουν παραπάνω επιλέξιμες εκτάσεις στο σύστημα σε σχέση µε σήμερα. Επίσης, µε περισσότερα στρέμματα βοσκότοπου θα τροποποιηθούν-προς τα πάνω και τα εκτατικά όρια της αναδιανεμητικής ενίσχυσης. Προς το παρόν, η πρόταση είναι, η αναδιανεμητική πληρωμή να μοιραστεί σε εκτάσεις 30-120 στρεμμάτων βοσκοτόπου, µε νέες επιλέξιμες εκτάσεις να σημαίνει ότι το όριο μπορεί να ανέβει στα 50-150 στρµ. κ.ο.κ.
2ον: Συνδεδεμένες ενισχύσεις: Σύμφωνα µε το ρεπορτάζ, η πρόταση που έχουν στα χέρια τους οι αρχές του υπουργείου, είναι να ενεργοποιηθούν καθεστώτα µόνο για ζωική παραγωγή (αιγοπρόβατα, βοοειδή, μέτρο για ειδικά δικαιώματα), σιτηρά (σκληρό σιτάρι, ρύζι), ζωοτροφές (πρωτεϊνούχα κτηνοτροφικά ψυχανθή και σανοδοτικά), και βρώσιμα όσπρια. Δηλαδή σύνολο οκτώ.
Ούτε σε αυτήν την περίπτωση οι αρχές έχουν δώσει απάντηση για το αν τελικά θα προχωρήσουν στην αποδοχή της παραπάνω πρότασης, «κόβοντας» συνολικά 10 καθεστώτα από τα ισχύοντα. Από την απάντηση αυτή θα εξαρτηθεί το κονδύλι της βασικής ενίσχυσης (η συνδεδεμένη ως γνωστών απορροφά χρήματα των άμεσων ενισχύσεων) και η αξία των δικαιωμάτων για την ερχόμενη περίοδο.
3ον: Ενεργός αγρότης: Πληροφορίες αναφέρουν πως οι αρχές καλοβλέπουν το δικαίωμα που τους δίνει ο κοινοτικός κανονισμός να θεωρούν ενεργούς γεωργούς όσους λαμβάνουν έως 5.000 ευρώ άμεσες ενισχύσεις. Δηλαδή, την πλειοψηφία των ελληνικών εκμεταλλεύσεων, ώστε να µην χαθούν δικαιώματα. Για τους υπόλοιπους θα ισχύει η απόδειξη γεωργικής δραστηριότητας µε βάση έναν δείκτη αγροτικού εισοδήματος (π.χ τιμολόγια κ.λπ). Ακόμα, δεν υπάρχει κάποιο σαφές σχέδιο από τη γενική γραμματεία, που μετρά προφανώς το πολιτικό κόστος μίας τέτοιας απόφασης.
4ον: Προϋπολογισμός παρεμβάσεων άμεσων ενισχύσεων: Προς το παρόν το φως της δημοσιότητας έχει δει ένας ενδεικτικός προϋπολογισμός για τη βασική ενίσχυση, τις συνδεδεμένες, την αναδιανεμητική κ.λπ. Αλλά, όσο δεν αποφασίζουν οι αρχές για τις συνδεδεμένες ενισχύσεις και για το ποσό που τελικά θα μεταφερθεί στον Β’ Πυλώνα για την εξισωτική, οι αγρότες δεν μπορούν να γνωρίζουν µε σαφήνεια τι μέλλει γενέσθαι µε την αξία των δικαιωμάτων τους.
5ον: Εθνικό Απόθεμα: Το προτεινόμενο σχέδιο περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός Αποθέματος για τα βοσκοτόπια, ενός για τις αροτραίες και ενός για τις δενδρώδεις. Αναμένεται η τελική απόφαση από τους αρμόδιους. Με την αναμενόμενη ένταξη επιπλέον στρεμμάτων βοσκοτόπων στο σύστημα, µε το σημερινό μοντέλο θα γινόταν περικοπή των ενισχύσεων στο σύνολο των αγροτών για να εξυπηρετηθούν οι αιτήσεις για νέα δικαιώματα. Με το νέο σύστημα που εξετάζεται, η περικοπή θα γίνει µόνο στα βοσκοτόπια δικαιώματα. Αντίστοιχα, για τις αιτήσεις των αροτραίων, η περικοπή θα αφορά τους κατόχους αρόσιµων καλλιεργειών και για τα δέντρα θα γίνεται οι περικοπή από τους καλλιεργητές δενδρώνων.
Περίσσευμα από το νέο πρασίνισμα στη βασική
Κρίσιμο ως προς την υλοποίηση είναι και το καθεστώς του νέου πρασινίσματος (οικολογικά σχήματα) της νέας ΚΑΠ. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως η πρόταση που επεξεργάζεται το ΥΠΑΑΤ για το πρώτο έτος εφαρμογής της ΚΑΠ (2023) μπορεί να µην εξαντλήσει τα 430 εκατ. ευρώ που είναι διαθέσιμα, τουλάχιστον τον 1ο χρόνο, µε τα κονδύλια που θα περισσέψουν να πηγαίνουν στη βασική ενίσχυση, περιορίζοντας σε κάποιο βαθμό την πτώση στην αξία των δικαιωμάτων.
Πηγή: www.agronews.gr