Eίναι η πρώτη φορά μετά το 1974 που οι δημοσκόποι είναι τόσο διχασμένοι σε ότι αφορά τον τελικό νικητή των εκλογών. Διανύοντας ήδη το διάστημα απογόρευσης τους μέχρι τις εκλογές, σε αυτές που δημοσιεύτηκαν μέχρι να ξεκινήσει η απογόρευση, οι αποκλίσεις ήταν μεγάλες (και στα δυο πρώτα κόμματα ή πιο είναι πρώτο, αλλά και στα υπόλοιπά, σχεδόν σε όλες).
Από τις τελευταίες π.χ. μια δημοσκόπηση της Κάπα Research στα ΝΕΑ δίνει μπροστά τη ΝΔ κατά 2,5% έναντι του ΣΥΡΙΖΑ, όταν δημοσκόπηση της Public Issue με αναγωγή αναποφάσιστων δίνει μπροστά τον ΣΥΡΙΖΑ με … 6%!
Την ίδια στιγμή η VPRC δίνει επίσης μπροστά ΣΥΡΙΖΑ με 3,5% και ολοι οι υπόλοιποι ((ALCO, MRB, GPO, RASS κλπ) δίνουν πρώτη τη ΝΔ με ποσοστά από 1,5-3,5% με εξαίρεση την Pulse, η οποία δείχνει στο τελευταία της δημοσκόπηση ακριβώς ίσα ποσοστά.
Είναι πραγματικά εντυπωσιακός ο διχασμός των εταιρειών δημοσκοπήσεων, αλλά να πούμε ότι όπως και στις προηγούμενες εκλογές της 6ης Μαΐου, οι δύο εταιρείες που φέρουν τον ΣΥΡΙΖΑ πρώτο κόμμα (που σημαίνει ότι λαμβάνει και το bonus των 50 εδρών) είχαν τις πιο ακριβείς προβλέψεις. Οι λοιπές απέτυχαν έστω να προσεγγίσουν το τελικό αποτέλεσμα. Βέβαια ακόμα και αυτές οι δύο δεν πρόβλεψαν την κάθετη άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ κια του Λαϊκού Συνδέσμου-Χρυσή Αυγή.
Από εκεί και πέρα υπήρχε και ένα δεύτερο ζήτημα: Οι VPRC και Public Issue δίνουν έρευνες με αναγωγή των αναποφάσιστων. Οι άλλες κατά κανόνα όχι. Π.χ. στην σημερινή δημοσκόπηση της Κάπα Research οι αναποφάσιστοι αυξάνουν το ποσοστό τους κατά 3,2%.
Όλες οι έρευνες είναι μεγάλες και τα αποτελέσματα θα έπρεπε κανονικά να είναι πολύ κοντά και να μην έχουν τέτοιες αποκλίσεις. Εδώ δεν πρόκειται περί “στατιστικού λάθους”. Στην χειρότερη περίπτωση τα αποτελέσματα θα έπρεπε να είναι συγκρίσιμα μεταξύ των διαφόρων ερευνών έστω και χωρίς αναγωγή των αναποφάσιστων.
Εκτός και αν μας πούνε πάλι μετά τις εκλογές ότι όλοι οι αναποφάσιστοι ψηφισαν … ΣΥΡΙΖΑ, όπως είπαν το μνημειώδες στο ΜΕGA το βράδυ των εκλογών ότι όλοι οι αναποφάσιστοι ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ και Χρυσή Αυγή. Εμείς θεωρούμε ότι για πρώτη φορά έχει κάνει την παρουσία της έντονα ο χαρακτηριστικό της “προσωπικής προτίμησης” των ίδιων των εταιρειών δημοσκοπήσεων. Προς ποια πλευρά θα το ξέρουμε το βράδυ των εκλογών.
defencenet.gr