Νέες αποκαλύψεις για όσα συνέβησαν μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, έρχονται στη δημοσιότητα, με φόντο τις καταγγελίες για συγκάλυψη του «εγκλήματος» και αλλοίωση της αλήθειας.
Ο δικηγόρος συγγενών των θυμάτων, Γιάννης Μαρακάκης, αποκάλυψε πως -όπως προκύπτει από δικογραφία- το τρίτο 24ωρο μετά το δυστύχημα, το χώμα επί του οποίου κατέληξαν τα πρώτα βαγόνια χαρακτηρίστηκε άχρηστο και μεταφέρθηκε σε ιδιωτικό οικόπεδο. Το θέμα είχαν αποκαλύψει πρώτα τα ΝΕΑ σε ρεπορτάζ για τα 20 «χαμένα» φορτηγά στην τραγωδία των Τεμπών.
Σύμφωνα με τον δικηγόρο, η εντολή δόθηκε σε εργολάβο, ο οποίος με 30 φορτηγά απομάκρυνε τουλάχιστον 300 κυβικά χώμα από το σημείο, το οποίο μπαζώθηκε αμέσως μετά. Το χώμα μεταφέρθηκε σε ιδιωτικό οικόπεδο και όχι στο Κουλούρι, μαζί με τα υπόλοιπα βαγόνια από την εμπορική αμαξοστοιχία. Χαρακτηρίστηκε «άχρηστο», ενώ μπορεί να είχε μέσα υλικά που προκάλεσαν την έκρηξη, ανθρώπινα μέλη ή άλλα αποδεικτικά στοιχεία.
Μάλιστα, ο ανακριτής διαπίστωσε έναν χρόνο μετά πως οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών -που πήραν δείγματα από το σημείο- είχαν δίκιο και όντως είχαν αφαιρεθεί από το σημείο σημαντικά στοιχεία.
Ο εργολάβος έχει πει πως έλαβε εντολή από αξιωματικό της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.
Χαμένα στη μετάφραση τα καταγραφικά
Επίσης, ο κ. Μαρακάκης αποκάλυψε ότι υλικό από τα καταγραφικά έχει σταλεί στη Μεγάλη Βρετανία και στην προμηθεύτρια εταιρεία, ωστόσο, το θέμα έχει «κολλήσει» επειδή δεν υπάρχει μεταφραστής στο ελληνικό προξενείο στο Λονδίνο, με την καθυστέρηση να φτάνει ήδη τη μία εβδομάδα.
Όπως πρόσθεσε, το υλικό έχει σταλεί και η βρετανική εταιρεία έχει πει πως «σε επτά εργάσιμες θα σας απαντήσουμε», ωστόσο, οι μέρες αυτές πέρασαν.
Η απομάκρυνση μάρτυρα «κλειδί»
Οι νέες αυτές αποκαλύψεις, προστίθενται σε εκείνη, σύμφωνα με την οποία, αιφνιδιαστικά και με μία ακατανόητη δικαιολογία απομακρύνθηκε από τη θέση της μάρτυρας «κλειδί», η οποία είχε καταθέσει στην Ευρωπαία Εντεταλμένη Εισαγγελέα για τη σύμβαση 717, μόλις έναν μήνα μετά την τραγωδία.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Star η δημόσια λειτουργός με τα αρχικά Μ.Γ. ήταν η Επιθεωρητής του Σώματος Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης για τη Σύμβαση 717. Είχε βάλει στόχο από την πρώτη στιγμή που πήρε την εντολή για τον έλεγχο, το 2018, να ξεσκεπάσει τις παραβάσεις.
Αφιέρωσε χρόνο ακόμα και με επιτόπιες έρευνες στα έργα. Έκανε τη δουλειά της ακούραστα για τέσσερα χρόνια, ώσπου μία ημέρα έμαθε ξαφνικά και μέσω email ότι απομακρύνεται από το πόστο της.
«Η συμμετοχή μου τερματίστηκε στις 27.05.2021, ημερομηνία στην οποία έλαβα με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου την τροποποίηση της εντολής ελέγχου, δια μέσου της οποίας πληροφορήθηκα την αντικατάστασή μου (χωρίς δική μου αίτηση), στον εν λόγω έλεγχο, για λόγους φόρτου εργασίας, όπως μου ανακοίνωσαν», υποστήριξε η γυναίκα.
Ωστόσο, η ίδια δεν είχε παραπονεθεί ποτέ ότι κουράστηκε, ακριβώς το αντίθετο: ήθελε να ερευνήσει μέχρι τέλους.
Τι κατέθεσε η μάρτυρας
Η μάρτυρας «κλειδί» κλήθηκε να καταθέσει για πρώτη φορά στην Ευρωπαία Εισαγγελέα Πόπη Παπανδρέου, 30 ημέρες μετά την τραγωδία.
Αποκάλυψε όλες τις παρατυπίες που εντόπισε και τόνισε ότι η ανάδοχος κοινοπραξία δεν πλήρωνε ρήτρες, παρά τις καθυστερήσεις. Αντιθέτως, πήρε και αποζημίωση, γιατί απασχολόυσε, όπως υποστήριζε, προσωπικό και μηχανήματα που, όμως, δε δούλευαν εξαιτίας καθυστερήσεων από την πλευρά της ΕΡΓΟΣΕ.
Οι διαδοχικές παρατάσεις που δόθηκαν κατά παράβαση συμβατικών όρων είχαν τις ακόλουθες συνέπειες:
- Οι παραλείψεις της ΕΡΓΟΣΕ να επιβάλλει ρήτρες στον ανάδοχο για την καθυστέρηση και σε περίπτωση μη ανταπόκρισής του να τον κηρύξει έκπτωτο δημιούργησαν αξιώσεις υπέρ του Αναδόχου
- Η συνολική δαπάνη των 3.332.130,49 ευρώ που αντιστοιχεί στην αποζημίωση του αναδόχου, λόγω καθυστερήσεων (δαπάνη αναθεώρησης) που του κατεβλήθη, στερείται νομιμότητας και είναι μη επιλέξιμη.
- Τα χρήματα αυτά πληρώνονταν από τους φορολογούμενους για να έχουν υποτίθεται ασφαλή σιδηρόδρομο.
Η μάρτυρας σήμερα εργάζεται εκτός Ελλάδος και αν χρειαστεί θα κληθεί και πάλι σε σε κατάθεση.
in.gr