Με αγωνία παρακολουθεί το πανελλήνιο τις αποκαλύψεις σχετικά με το έγκλημα των Τεμπών, ενόψει της πολυσυζητημένη δίκης για την υπόθεση.
Συγγενείς των θυμάτων ζητούν πειστικές απαντήσεις για τα αίτια της φωτιάς που ξέσπασε μετά τη φονική σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών, ενώ σημειώνουν ότι εν τέλει τα τρένα κινούνταν παράνομα αφού δεν είχε υπογραφεί σύμβαση πρόσβασης και χρήσης του δικτύου, μεταξύ της Hellenic Train και του ΟΣΕ, κάτι που ήταν «εις γνώσιν του Υπουργείου».
Στο ντοκιμαντέρ #ΜΑΜΑΕΡΧΟΜΑΙ της Ανθής Βούλγαρη, αποκαλύφθηκε ότι η υπογραφή σύμβασης πρόσβασης και χρήσης του δικτύου από την Hellening Train, πρέπει να υπογράφεται κάθε χρόνο και να κοινοποιείται στο υπουργείο Μεταφορών. Υπογράφηκε το 2019 και από το 2020 δεν έχει υπογραφεί ποτέ. «Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήξερε τα χάλια του δικτύου και για αυτό δεν υπέγραφε», είπε χαρακτηριστικά η δημοσιογράφος.
«Τα τρένα κινούνταν παράνομα»
«Αυτό σημαίνει πως τα τρένα κινούνταν παράνομα», όπως τόνισε μιλώντας στην «Κοινωνία Ώρα MEGA», ο Αντώνης Ψαρόπουλος, πατέρας 20χρονης Μάρθης, που βρήκε φρικτό θάνατο στα Τέμπη.
«Αν έχει κάποια επίπτωση θα έχει την ποινική δίωξη της Hellenic Train. Προβλεπόταν πως έπρεπε να υπογράφεται ετήσια σύμβαση μεταξύ της Hellenic Train και του ΟΣΕ. Η μόνη εταιρεία που δεν είχε υπογράψει από το 2019 ήταν η Hellenic Train. Δεν υπήρχαν συμβάσεις πρόσβασης στο δίκτυο υπογεγραμμένες από τον ΟΣΕ και την Hellenic Train», ανέφερε αρχικά ο πατέρας της φοιτήτριας και συνέχισε:
«Εκτιμώ πως από τη στιγμή που υπογράφτηκε η μεγαλύτερη σύμβαση παραχώρησης δημόσιας υπηρεσίας μεταφοράς επιβατικού κοινού το 2022, όπου σαφέστατα υπήρχε η πρόβλεψη ότι η Hellenic Train ξέρει τι παραλαμβάνει και ποια είναι η κατάσταση του δικτύου, δόθηκε ένας ακόμη λόγος να μην το υπογράψει.
Κλήθηκε μάλιστα, εξωδίκως να υπογράψει. Κλείστηκε συγκεκριμένο ραντεβού αλλά δεν προσήλθε η Hellenic Train. Το ερώτημα για εμένα είναι τι πράξανε μετά από αυτό οι φορείς. Οι εμπλεκόμενοι φορείς ήταν υποχρεωμένοι να ενημερώσουν το υπουργείο. Ήταν εις γνώση του υπουργείου. Θα μπορούσαν να προβούν σε ενέργειες που θα διασφάλιζαν την ασφαλή χρήση του δικτύου.
Είναι απορίας άξιον πώς έλαβε η Hellenic Train πιστοποιητικό ασφάλειας από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων».
«Να ασκηθούν διώξεις»
Όπως είπε ο κ. Ψαρόπουλος μιλώντας στο ντοκιμαντέρ, το γεγονός ότι δεν είχε υπογραφεί σύμβαση «θα μπορούσε να είχε καταγγελθεί από το ΟΣΕ και κυρίως από το υπουργείο το οποίο δεν έκανε.
Επειδή έβλεπε την κατάσταση του δικτύου και την μη ολοκλήρωση εγκατάστασης των συστημάτων ασφάλειας η Hellening Train προφανώς δεν ήθελε να υπογράψει νέα σύμβαση. Αναμένω να ασκηθούν ποινικές διώξεις στην ΡΑΣ και σε διευθυντές του υπουργείου Μεταφορών.
Από τη στιγμή που ασκηθούν τέτοιες διώξεις μιλάμε για υπουργείο και υπουργό εκτός και αν ο κύριος Καραμανλής πήγαινε μόνο για καφέ στο υπουργείο, οπότε η ευθύνη είναι ακόμη μεγαλύτερη».
Με τη δύναμη των υπογραφών 1.500.000 πολιτών με τις οποίες ζητούν αλλαγή του νόμου περί ευθύνης υπουργών, οι συγγενείς των θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών ζητούν να εισακουστεί η φωνή τους και να αποκτήσει θεσμικό περίβλημα.
Την Τετάρτη πραγματοποιήθηκε συγκέντρωση στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών για να αλλάξει ο νόμος περί ευθύνης υπουργών.
Εκεί μίλησε η Μαρία Καρυστιανού. «Ως μάνα έχω δικαίωμα να μάθω γιατί κάηκε το παιδί μου και γιατί ψάχνουμε οστικά υπολείμματα. Δίκιο αίτημα που εκφράζεται από 1.500.000 αναθεώρηση άρθρου 86 τροποποίηση άρθρου περί ευθύνης υπουργών. Η διαφθορά σκοτώνει».
«Πέντε από τους 57 έχασαν τη ζωή τους από την φωτιά»
Στο ντοκιμαντέρ μίλησε ο πραγματογνώμονας Κώστας Λακαφώσης, για την φωτιά που προκλήθηκε μετά την σύγκρουση.
«Μια μεγάλη μπάλα φωτιάς που καίει για 6-7 δευτερόλεπτα δεν μπορεί να είναι φυσιολογική γιατί για 6-7 δευτερόλεπτα καίγεται κάποιο είδος καυσίμου. Η πρώτη εξήγηση ήταν τα έλαια σιλικόνης αλλά δεν αποδείχτηκε. Κάποιοι από τους 57 έχασαν τη ζωή τους από την φωτιά και όχι από τη σύγκρουση. Πέντε από τους 57 έχασαν τη ζωή τους από την φωτιά».
Από την πλευρά του ο πατέρας της φοιτήτριας που χάθηκε στα Τέμπη, ο κ. Ψαρόπουλος είπε: «Από την πρώτη στιγμή δεν λάβαμε πειστικές απαντήσεις για τη φωτιά. Τα βίντεο θα έπρεπε να είχαν δεσμευτεί. Όσο δεν δίνονται πειστικές απαντήσεις για την κίνηση της αμαξοστοιχίας αλλά και για τη φωτιά έχουμε το δικαίωμα να πιστεύουμε πως κάτι δεν πάει καλά. Από τις μαρτυρίες προκύπτει πως εκτός από το μεγάλο θερμικό φορτίο που είχε προκληθεί υπήρχε αδυναμία να αναπνεύσουν από απροσδιόριστη ουσία που είχε ‘’δηλητηριάσει’ την ατμόσφαιρα. Αυτά δεν προκαλούνται από έλαια σιλικόνης».
«Σβήστηκαν συνομιλίες»
Ο δικηγόρος, Αντώνης Ζησιμάτος αποκάλυψε πως έχουν σβηστεί συνομιλίες από τα ηχητικά ντοκουμέντα.
«Όταν η αμαξοστοιχία φεύγει από την Λάρισα υπάρχει μια 11 λεπτή παύση στα ίδια τα ηχητικά. Παύση στα ηχητικά σημειώνει ότι για 11 λεπτά ενώ εκείνη τη στιγμή υπήρχε πολλή μεγάλη κίνηση από αμαξοστοιχίες για 11 λεπτά παρουσιάζεται μια απόλυτη σιωπή. Κάποιος έχει σβήσει ορισμένες συνομιλίες για να αποκρύψει κάποια στοιχεία».
Τι είπε ο Φλωρίδης
Στο ντοκιμαντέρ μίλησε και ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, ο οποίος αρνήθηκε ότι υπάρχει συγκάλυψη.
«Αν πείτε ότι γίνεται μια επιχείρηση συγκάλυψης από την κυβέρνηση, αν είναι έτσι, τα υλικά θα πας να τα πετάξεις στην θάλασσα, να μην μπορούν να τα βρουν, δεν θα είναι εκεί δίπλα να είναι στη διάθεση των πάντων ή στη θεά των πάντων. Όλες οι εργασίες που έγιναν είναι εργασίες που είναι ορατές και τα υλικά είναι στην διάθεση όλων. Σε συνεννόηση με τον Κουρέτα προχωράμε στην κατασκευή του χώρου που έχει πολλές απαιτήσεις.
Δικηγόροι, κατηγορούμενοι, δημοσιογράφοι, κοινό που θα θέλει να παρακολουθήσει κ.α. Είδα τον περιφερειάρχη, ο χώρος θα είναι έτοιμος πριν ξεκινήσει η δίκη».
«Εκτιμώ πως η δίκη δεν θα ξεκινήσει το 2024»
Αναφερόμενος τη δίκη ο κ. Ψαρόπουλος είπε πως εκτιμά ότι δεν θα ξεκινήσει μέσα στο 2024 διότι προκύπτουν συνέχεια νέα στοιχεία.
Αναφέρθηκε όμως, και στο «μπάζωμα» το σημείο του δυστυχήματος, λέγοντας:
«Δεν ήταν διαθέσιμα τα χώματα που μεταφέρθηκαν στο οικόπεδο καθώς δεν μας ειδοποίησε κανείς. Το μάθαμε από άλλη δικογραφία ένα χρόνο μετά. Από κανέναν αρμόδιο δεν υποδείχτηκε ποτέ. Μπορεί να μην το μαθαίναμε ποτέ. Για την μεταφορά δεν μας είπε κανένας τίποτα. Η χημική υπηρεσία Λάρισας έκανε αυτοψία στις 29 Μαρτίου μαζί με τους δικούς μας τεχνικούς σύμβουλος, ένα μήνα μετά».
in.gr