Το κυβερνητικό αφήγημα περί άγνοιας για την κατάσταση στις σιδηροδρομικές μεταφορές κατέρριψε χθες με στοιχεία, η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Ιωάννα Τσιαπαρίκου.
Μιλώντας στο Kontra24 και την Αναστασία Γιάμαλη, η Πρόεδρος της ΡΑΣ κατήγγειλε πως όλοι γνώριζαν την κατάσταση στον σιδηρόδρομο διότι επανειλημμένα είχαν προειδοποιηθεί εγγράφως και περιέγραψε το πώς έμειναν αναπάντητες οι επιστολές που είχαν κοινοποιηθεί στο υπουργείο Μεταφορών.
Όπως τόνισε, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είχε προειδοποιήσει έγκαιρα για τους κινδύνους και τα ζητήματα ασφαλείας ενώ η ίδια παρουσίασε έγγραφα που είχαν αποσταλεί και κοινοποιηθεί στην πολιτική ηγεσία. Μεταξύ τους, περιλαμβάνεται επιστολή της 13ης Δεκεμβρίου του 2021 με τίτλο «Συστάσεις για τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων» και με παραλήπτες τόσο τους ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΣΤΑΣΥ, όσο και στα γραφεία του τότε υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, του υφυπουργού και του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών, αλλά και του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών του Υπουργείου.
Η επιστολή 4 μέρες πριν την τραγωδία
Η τελευταία έγγραφη ενέργεια της ΡΑΣ ήρθε μόλις 4 ημέρες πριν την σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών με αίτημα ενημέρωσης για το προσωπικό του ΟΣΕ και το κατά πόσο λήφθηκαν ή πρόκειται να ληφθούν μέτρα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, μετά τα τελευταία περιστατικά εκτροχιασμών.
Η κ. Τσιαπαρίκου επεσήμανε ότι οι διαδικασίες από την ΡΑΣ είχαν γίνει, και «εμείς δεν θα μπορούσαμε να μη δώσουμε την έγκριση ασφαλείας στον ΟΣΕ εφόσον όλες αυτές οι διαδικασίες είναι καταγεγραμμένες. Από την ώρα που καταγράφονται, είναι δέσμευση του ΟΣΕ να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα να ελέγχει τους κινδύνους ασφάλειας και αν συμμορφώνεται πλήρως με τις νομοθετικές διατάξεις. Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε την έγκριση ασφάλεια και από εκείνη την ώρα ο ΟΣΕ επωμίζεται την ευθύνη για αυτά που περιγράφονται», ενώ στη συνέχεια η ΡΑΣ συνεχίζει με εποπτείες και τακτικούς ελέγχους για τους κινδύνους που εντοπίζονται από την προηγούμενη χρονιά, που ωστόσο είναι έλεγχοι «ποιοτικοί και δειγματοληπτικοί, δεν είναι ποσοτικοί». «Ο ίδιος ο ΟΣΕ πρέπει να αναλαμβάνει μέτρα και στο τέλος υπάρχει η ΡΑΣ που βάσει κινδύνων καταρτίζει ένα ετήσιο πρόγραμμα δειγματοληπτικών ελέγχων, περίπου έναν τον μήνα» όπως εξήγησε.
«Πάντα όταν είχαμε υπόνοια ότι υπάρχει κάποιος κίνδυνος ενημερώναμε και το κοινοποιούσαμε και στο υπουργείο. Έχω μαζί μου σειρά εγγράφων στα οποία χτυπάμε τα καμπανάκια για τα οποία κατηγορηθήκαμε ότι ερχόμαστε εκ των υστέρων να τα χτυπήσουμε. Από το 2018 το κάναμε με όλες τις διοικήσεις ΟΣΕ. Λέγαμε ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρούμε την αύξηση της συχνότητας ατυχημάτων και εφιστούμε την προσοχή σας για την τήρηση των κανόνων και των διαδικασιών. Αυτό το έγγραφο είναι κοινοποιημένο, όχι μόνο στη διοίκηση του ΟΣΕ, αλλά και στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών».
«Όλοι γνώριζαν την κατάσταση στον σιδηρόδρομο. Όλοι τη γνώριζαν».
Σχετικά με το αν υιοθετήθηκαν οι συστάσεις της ΡΑΣ από τον ΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η κα Τσιαπαρίκου , είπε πως «εκ του αποτελέσματος φαίνεται πως όχι».
Ανέφερε επίσης ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο δημοσιοποιήθηκε η έκθεση για το 2021, στην οποία καταγράφονταν «πάρα πολύ αυξημένα συμβάντα και ατυχήματα» και έγινε συνάντηση της ίδιας με τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών. «Τα προβλήματα είναι γνωστά, δεν τα ανακαλύψαμε εμείς. Δεν χρειαζόταν να χτυπήσουμε καμπανάκια, ήταν όλοι γνώστες και της κακής κατάστασης του δικτύου και της δυσκολίας συντήρησης του δικτύου και της έλλειψης προσωπικού και πάντα προσπαθούσαμε πυροσβεστικά να εντοπίζουμε τους κινδύνους και να προειδοποιούμε. Αυτά τα έχουμε πει και δημόσια», όπως τόνισε. Αντίθετα, για τον παραιτηθέντα υπουργό Κ. Καραμανλή είπε ότι δεν υπήρξε ποτέ συνάντηση, καθώς «όταν ανέλαβε το υπουργείο είχα ενημερώσει ότι είμαστε στη διάθεσή του», αλλά «δεν με κάλεσε ποτέ».«Όλοι γνώριζαν την κατάσταση στον σιδηρόδρομο. Όλοι τη γνώριζαν. Θεωρώ ότι και ο ίδιος ο διευθύνων του ΟΣΕ είχε μεταφέρει την κατάσταση και έκανε προσπάθειες. Μας είχε μεταφερθεί ότι έχει αλλάξει το προσωπικό και αναζητά χρηματοδότηση και προσωπικό. Σχεδόν κάθε μέρα υπήρχε ένα συμβάν για το οποίο εμείς πρέπει να στείλουμε μία επιστολή. Συστάσεις για τις διαβάσεις, εκτροχιασμούς, αλλαγές τροχιάς κ.α”».