Τα χωριά της Καρδίτσας ήταν πνιγμένα στο νερό και τη λάσπη. Η μόνη βοήθεια που θα μπορούσε να φτάσει σε πρώτη φάση ήταν από αέρος. Αλλά ο κρατικός μηχανισμός παρακολουθούσε άπραγος το φαινόμενο. Η καθυστέρηση της παρέμβασης των ελικοπτέρων Super Puma, προκάλεσε πολλά ερωτηματικά. Αφού τα θρυλικά ελικόπτερα έρευνα και διάσωσης …«έλαμψαν» δια της απουσίας του και δεν έκαναν πτήσεις για να απεγκλωβίσουν τους εγκλωβισμένους κατοίκους στα πλημμυρισμένα χωριά του κάμπου.
Καθηλωμένα να σκουριάζουν τα Super Puma
Όμως τα πράγματα δεν είναι έτσι. Η εφημερίδα «Καθημερινή» με ρεπορτάζ της, δίνει άλλη διάσταση στην υπόθεση. Όπως έγραψε η εφημερίδα από τα συνολικά 12 αεροσκάφη που διαθέτουμε, μόλις 2 έσπευσαν στην περιοχή αφού ήταν τα μόνα διαθέσιμα. Μάλιστα το ένα από αυτά αναγκάστηκε να έρθει από τη Χίο!!!
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, από τα 12 Super Puma της 348 Μοίρας Αεροπορίας μόλις τέσσερα ελικόπτερα εξακολουθούν να πετούν καθώς τα υπόλοιπα είναι “κανιβαλισμένα” ή καθηλωμένα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Από τα τέσσερα, μόλις τα δύο έχουν αρκετές διαθέσιμες ώρες πτήσης ώστε να μπορέσουν να πετάξουν σε αποστολές όπως αυτές που απαιτήθηκαν στην περίπτωση της Θεσσαλίας.
Οι ίδιες πληροφορίες μάλιστα, αναφέρουν ότι στα τέσσερα ελικόπτερα που βρίσκονται σε πτήσιμη κατάσταση απομένουν λίγες ώρες μέχρι τη μεγάλη επιθεώρηση των 500 ωρών.
Τα ίδια λοιπόν πάνω κάτω ισχύουν και τα Super Puma. Λέγεται μάλιστα ότι κάποια Super Puma είναι ακινητοποιημένα από το 2012-2013 και -όπως και στην περίπτωση μερικών C-130B- έχουν κανιβαλιστεί σε τέτοιο σημείο που μάλλον είναι δύσκολο ή και αδύνατον (αντιοικονομικό σίγουρα) να επιστρέψουν σε υπηρεσία. Σε ποιους πέφτουν αυτές οι ευθύνες για την κατασπατάληση δημόσιας περιουσίας; Τα περισσότερα υπόλοιπα AS.332C1 καθηλώθηκαν σταδιακά στο μεσοδιάστημα, χωρίς ενεργά συμβόλαια υποστήριξης (FOS, Follow On Support) και -κυρίως- χωρίς προγραμματισμό για γενική συντήρηση, με αποτέλεσμα την κατάσταση που προαναφέραμε.
Ο διαγωνισμός που …σέρνεται!
Ένας διαγωνισμός για την κάλυψη αυτής της ανάγκης ξεκίνησε το 2017 και πέρασε μέσα από τα γνωστά 40 κύματα που περνούν τέτοιοι διαγωνισμοί της Ελλάδα, για να καταλήξει το 2022 να κατακυρωθεί. Στη συνέχεια όμως χρειάστηκαν 8 μήνες για να έλθει για επικύρωση στη Βουλή και έκτοτε εκκρεμεί… και τα ελικόπτερα δεν πετούν.
Αν αναρωτιέστε και για τα έξι ελικόπτερα του Λιμενικού, που επίσης θα μπορούσαν και έπρεπε να προσφέρουν στην αποστολή Έρευνας-Διάσωσης, δυστυχώς διάγουν «βίους παράλληλους» με τα Super Puma της ΠΑ και ο νοών νοείτω.
Εκχώρησαν τα καθήκοντα έρευνας-διάσωσης και αεροδιακομιδών στους ιδιώτες;
Με τα περισσότερα Σούπερ Super Puma λοιπόν καθηλωμένα μόνο ένα ελικόπτερο επιχειρούσε, όταν οι καιρικές συνθήκες το επέτρεψαν, και αυτό ήταν ένα από τα Super Puma του Πυροσβεστικού Σώματος και αργότερα και ένα Bell 214ST ιδιωτικής εταιρίας!
Και το ερώτημα που τίθεται πλέον είναι εάν έχουν εκχωρηθεί τέτοια καθήκοντα έρευνας-διάσωσης και αεροδιακομιδών σε ιδιωτικές εταιρίες και πότε. Δεδομένου ότι τα ελικόπτερα αυτά έχουν ξένο (αμερικανικό) νηολόγιο, είναι πιστοποιημένα για την μεταφορά επιβατών, έστω και διασωθέντων από θεομηνία, πολύ δε περισσότερο τραυματιών σε αποστολές αεροδιακομιδών; Προβλέπεται από τη σύμβασή τους; Διότι εάν η απάντηση είναι αρνητική τότε και εάν – ο μη γένοιτο- συμβεί κάτι, θα πέφτουμε πάλι όλοι από τα σύννεφα.
Αυτό που αποδεικνύεται περίτρανα για μια ακόμα φορά είναι ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει ουσιαστικά διαλύσει μεγάλος μέρος των κρατικών υποδομών και μέσων – παραχωρώντας ζωτικό και κερδοφόρο χώρο στους ιδιώτες – , τα οποία πλέον δεν μπορούν να επιχειρήσουν μαζικά και αξιόπιστα απέναντι σε μεγάλες φυσικές καταστροφές, αφήνοντας στην τύχη του τον ελληνικό λαό που μένει να παλεύει μόνος του, είτε με τις φλόγες, είτε με τις λάσπες, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή του…