Σε δύο φάσεις αναμένεται να υλοποιηθεί το έργο της κανονικοποίησης της γραμμής Πάτρα – Κάτω Αχαγιά -Πύργος, όπως τονίζεται στην απάντηση της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης του ΟΣΕ, με αφορμή την ερώτηση που κατέθεσε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, η Βουλευτής Ηλείας και Πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, Διονυσία Αυγερινοπούλου, ζητώντας να πληροφορηθεί το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου και τις
χρηματοδοτικές πηγές του έργου για τον εκσυγχρονισμό της σιδηροδρομικής γραμμής που ενώνει τον Πύργο με την Πάτρα και την Καλαμάτα.
Η πρώτη φάση κανονικοποίησης της εν λόγω γραμμής συνίσταται στην κατασκευή της νέας υποδομής και τμήματος της επιδομής της κανονικής γραμμής στην εγκεκριμένη όδευση της γραμμής Κάτω Αχαγιά – Πύργος, ώστε μελλοντικά (Β’ Φάση) η γραμμή να καταστεί με ελάχιστο κόστος στην επιδομή,
μια πλήρως διαλειτουργική γραμμή κανονικού εύρους, ηλεκτροκινούμενη και σηματοδοτούμενη. Προς τούτο, όλες οι προτεινόμενες νέες υποδομές θα αποτελούν μέρος της μελλοντικής κανονικοποίησης αλλά η γραμμή θα λειτουργήσει προσωρινά ως μετρική, μέχρι την ανάπτυξη της Β’ Φάσης του
έργου που θα αρχίσει μετά την ολοκλήρωση των έργων διέλευσης της σιδηροδρομικής γραμμής από την πόλη της Πάτρας.
Η πρώτη φάση, μπορεί να ολοκληρωθεί με χρονικό ορίζοντα το 2026 και θα αποτελέσει την άμεση λύση για την επαναλειτουργία του σιδηρόδρομου στη δυτική Πελοπόννησο, καθότι το έργο αυτό θα εξυπηρετήσει άμεσα τους κατοίκους, αφού θα συνδέσει μεγάλες οικιστικές περιοχές της δυτικής Πελοποννήσου με την Πάτρα και τουριστικούς προορισμούς. Το έργο έχει προϋπολογισμό 95.000.000,00 € και έχει προταθεί στο ΕΣΠΑ 2021- 2027 με άμεση προοπτική χρηματοδότησης για το υπό έγκριση πρόγραμμα μεταφορές 2021-2025 και με εμφανή ορίζοντα χρηματοδότησης από την Ε.Ε.
Το έργο της δεύτερης φάσης θα περιλαμβάνει την πλήρη κανονικοποίηση της γραμμής, την ηλεκτροκίνηση, την τηλεδιοίκηση, την σηματοδότηση, την ολοκλήρωση των παραλλαγών των ανισοπεδοποιήσεων και του παράπλευρου οδικού δικτύου, για τη θέση σε κυκλοφορία της γραμμής
κανονικού εύρους.Στο πλαίσιο αυτού του σχεδιασμού έχουν εκπονηθεί από την ΕΡΓΟΣΕ οι οριστικές μελέτες κανονικοποίησης (στα πλαίσια των συμβάσεων ΑΔ 725 – 1 ο τμήμα της γραμμής από έξοδο Πάτρας έως Καβάσιλα και ΑΔ 733- 2ο τμήμα Καβάσιλα – Ολυμπία)- οι οποίες πρέπει να
επικαιροποιηθούν , με γνώμονα την συμμόρφωση τους με τα σύγχρονα δεδομένα. Παράλληλα, ο ΟΣΕ εκπονεί ήδη την σχετική μελέτη ΑΚΟ από την οποία προκύπτουν τα κοινωνικά και οικονομικά οφέλη του έργου.
Υπενθυμίζεται πως η Διονυσία Αυγερινοπούλου έχει θέσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο το ζήτημα του τρένου από την προηγούμενη κοινοβουλευτική θητεία, καθώς το έχει συζητήσει εκτενώς με την Ευρωπαία Επίτροπο Μεταφορών, Adina Vălean, τόσο στις Βρυξέλλες μαζί με τα μέλη της μικτής αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όσο και σε συνεδριάσεις της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής, όπου προεδρεύει. Παράλληλα, έχει κάνει διαδοχικές επαφές με την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και τις Διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ για τη μελετητική ωρίμανση του έργου, καθώς ένα ασφαλές τρένο που θα ενώνει τον Πύργο με την Πάτρα και την Καλαμάτα, θα δημιουργήσει στην Ηλεία προοπτικές βιώσιμης και “πράσινης” ανάπτυξης. Δεδομένου ότι η ολοκλήρωση του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι ευκαιρία να αποκτήσει η Ηλεία ένα σύγχρονο και ποιοτικό σιδηροδρομικό δίκτυο.