Tις αμέσως επόμενες ημέρες θα έχει σχηματοποιηθεί το σχέδιο νόμου, που θα περιλαμβάνει τις διατάξεις για τη λειτουργία των εταιρειών διαχείρισης (servicers) θέτοντας κανόνες και υποχρεώσεις έναντι των δανειοληπτών.
Ταυτόχρονα θα εναρμονίζει το εθνικό δίκαιο με την κοινοτική οδηγία 2167/2021 για τους διαχειριστές πιστώσεων, με την οποία προωθείται η ανάπτυξη των δευτερογενών αγορών για Μη Εξυπηρετούμενα Δάνεια και διασφαλίζονται τα δικαιώματα των δανειοληπτών. Η καταληκτική ημερομηνία εναρμόνισης είναι η 29η Δεκεμβρίου 2023 (με ισχύ από τις 31/12/2023).
Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος είναι μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου να έχει κατασταλάξει το υπουργείο Οικονομικών στις προωθούμενες αλλαγές ώστε να προχωρήσει άμεσα η νομοπαρασκευαστική διαδικασία και μέχρι τις 15 Οκτωβρίου να έχει ψηφιστεί το νομοσχέδιο.
Στο πλαίσιο αυτό εντός του επόμενου δεκαημέρου αναμένεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου να συζητήσει με servicers και τράπεζες τις αλλαγές που προωθούνται μέσω του νομοσχεδίου αλλά και σειρά θεμάτων όπως αυτό των επιτοκίων, του νέου «Ηρακλή», της αποεπένδυσης του ΤΧΣ κλπ.
Το νέο λίφτινγκ στον εξωδικαστικό
Στο ίδιο νομοσχέδιο θα περιληφθούν και οι αλλαγές – βελτιώσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό ώστε να καταστεί πιο λειτουργικός και αποτελεσματικός αλλά και αυτές που αφορούν στον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων.
Ιδιαίτερα σε ότι αφορά στο τελευταίο, οι όποιες αλλαγές θα έχουν στόχο να καταστεί βιώσιμος και κατά συνέπεια ελκυστικός από τους υποψηφίους επενδυτές ο Φορέας. Κι αυτό καθώς στο πλαίσιο του ανταγωνιστικού διαλόγου που «έτρεξε» το προηγούμενο διάστημα η πρώην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (νυν Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους) έχουν θέσει σειρά ζητημάτων.
Ο φορέας και ο εξωδικαστικός μηχανισμός
Ο Φορέας αποτελεί το τελευταίο και σημαντικότερο κομμάτι του «παζλ» του πτωχευτικού κώδικα, που θα αποτρέψει κύμα εξώσεων ευάλωτων νοικοκυριών που θα χάσουν την πρώτη κατοικία τους, ως περιουσιακό στοιχείο αλλά θα έχουν το δικαίωμα στέγασης τους με την καταβολή ενοικίου που θα επιδοτείται από το κράτος.
Σε ότι αφορά στον εξωδικαστικό μηχανισμό, αναμένεται να ξεκαθαρίσουν «γκρίζες ζώνες» για θέματα που αφορούν πχ. εγγυητές – συνιδιοκτήτες, αλλά και βελτιώσεις σε ζητήματα αναφορικά με τον αλγόριθμο από τον οποίο προκύπτει η αυτοματοποιήμενη ρύθμιση.
Τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας και οι απορρίψεις
Σημειώνεται ότι με βάση τα στοιχεία της Γενική Γραμματείας Ιδιωτικού Χρέους για τον Ιούλιο, το ποσοστό απόρριψης των αυτοματοποιημένων ρυθμίσεων από τους ίδιους τους οφειλέτες παραμένει υψηλό.
Ειδικότερα, τον Ιούλιο το ποσοστό αυτό ανήλθε στο 36% για τις πολυμερείς ρυθμίσεις και στο 21% για τις διμερείς έναντι 32% και 19% αντίστοιχα τον προηγούμενο μήνα. Για το 60,7% των προτεινόμενων ρυθμίσεων που απορρίφθηκαν από τους οφειλέτες δεν υπάρχει αιτιολογία ενώ το 21% των ρυθμίσεων απορρίφθηκαν λόγω «αδυναμίας εξυπηρέτησης». Στις διμερείς, το 76% των απορρίψεων δεν έχει αιτιολογία ενώ το 9,5% αξιολόγησε την πρόταση ως μη συμφέρουσα.
Σε ότι αφορά στους χρηματοπιστωτικούς φορείς (τράπεζες και κατά κύριο λόγω servicers, που διαχειρίζονται σχεδόν το σύνολο των «κόκκινων» δανείων) διατηρούν το ποσοστό εγκρισμότητας πάνω από το 75% στο 76,2% με βάση τον αριθμό των αιτήσεων και στο 75,6% βάσει οφειλών (για οφειλές μέχρι 200.000 ευρώ τα ποσοστά είναι υψηλότερα).
Ωστόσο και αυτοί απορρίπτουν σε ποσοστό 19,73% τις αιτούμενες ρυθμίσεις λόγω αδυναμίας εξυπηρέτησης από τον οφειλέτη ενώ 15,18% απορρίπτεται καθώς κρίνεται ότι ο εξωδικαστικός δεν είναι το πιο κατάλληλο εργαλείο ρύθμισης της συγκεκριμένης οφειλής λόγω ύψους ή φύσης αυτής.
imerisia.gr