O υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννης Παππάς δηλώνει από την Πάτρα “Μετά και τις συναντήσεις που είχα με τους αρμόδιους φορείς, καταλήξαμε πως, από κοινού θα προχωρήσουμε τις διαδικασίες και για το Εμπορευματικό και για την Κρουαζιέρα. Με στόχους και συνεργασία μπορούμε να πάμε ένα βήμα μπροστά. Εμείς, στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, την ανάπτυξη των λιμανιών την έχουμε ψηλά στην ατζέντα μας. Η ανάπτυξη του λιμανιού της Πάτρας, σε Εμπορευματικό, αλλά και ως Κέντρο Κρουαζιέρας, θα έχει απτά αποτελέσματα ωφέλιμα για την τοπική κοινωνία.”
Αν το λιμάνι της Πάτρας γίνει Κέντρο Κρουαζιέρας και το 2025 ολοκληρωθεί ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος τα δεδομένα στην Δυτική Ελλάδα αλλάζουν.
Τα πλεονεκτήματα του λιμανιού της Πάτρας για επιλογή του από τις εταιρείες Κρουαζεροπλοίων είναι πολλά. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Έχει τις απαιτούμενες λιμενικές υποδομές να δένουν με ασφάλεια τα πλοία και καλές χερσαίες υποδομές
“Είναι το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Ένα λιμάνι, που αποτελεί την κύρια είσοδο διά θαλάσσης από την Ιταλία, αλλά και το μεγαλύτερο στην έξοδο του θαλασσίου δρόμου από την Αδριατική Θάλασσα και του Ιονίου Πελάγους. Μόνο από την γεωγραφική του θέση το λιμάνι της Πάτρας έχει αποκτήσει ήδη συγκριτικά αναπτυξιακά πλεονεκτήματα” όπως δηλώνει ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννης Παππάς
Οι τουρίστες των κρουαζεροπλοίων θα έχουν πολλαπλές επιλογές για Αρχαία Ολυμπία που με το νέο αυτοκινητόδρομο θα είναι απόσταση λιγότερη από μία ώρα, για Δελφούς που με την γέφυρα του Ρίου η απόσταση είναι μικρή, για την Ναύπακτο, για τα Καλάβρυτα και την μεγάλη πόλη της Πάτρας με το Μουσείο της και τις πολλαπλές λύσεις για καφέ, φαγητό και διασκέδαση.
Το λιμενικό σύμπλεγμα της Πάτρας, σύμφωνα με τον υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννη Παππά, έχει αστείρευτες δυνατότητες και ανθρώπους, με διάθεση και τεχνογνωσία να βοηθήσουν και να εργαστούν.
Το λιμάνι του Κατακόλου έχει πολλά προβλήματα. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Δεν διαθέτει χερσαίες υποδομές και οι λιμενικές υποδομές του παρουσιάζουν προβλήματα με άσχημο καιρό. (κάποια κροαζερόπλοια έφυγαν όταν υπήρχε δύσκολος καιρός)
Οι εναλλακτικές προτάσεις στον τουρίστα του κρουαζερόπλοιου είναι λίγες.
Ο δρόμος Κατάκολο έως Αρχαία Ολυμπία δεν είναι σύγχρονος.
Δεν έχει ανθρώπους, με διάθεση και τεχνογνωσία να βοηθήσουν και να εργαστούν.
Η καθαριότητα του λιμανιού δεν είναι ούτε καν υποφερτή.
Η νέα Δημοτική Αρχή του Στάθη Καννή και όλο το Δημοτικό Συμβούλιο Πύργου, ο νέος πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Κατακόλου Κώστας Νικολούτσος, μαζί με το Διοικητικό Συμβούλιο έχουν σχετικά λίγο χρόνο, έως τα τέλη του 2025, να μελετήσουν, να σχεδιάσουν, να βρουν τις αναγκαίες χρηματοδοτήσεις και να υλοποιήσουν τα απαραίτητα έργα για να γίνει ανταγωνιστικό το λιμάνι του Κατακόλου απέναντι στον γίγαντα της Πάτρας που βρυχάται και μπορεί να το σβήσει από τον χάρτη της κρουαζιέρας.
Γιατί τα πλοία έχουν άγκυρα που σηκώνουν και προπέλα που φεύγουν…
Παραθέτουμε όλες τις δηλώσεις του Υφυπουργού Ναυτιλίας Ιωάννης Παππάς: «Εμπορευματικό και για Κρουαζιέρα το λιμάνι της Πάτρας»
Πριν από λίγες ημέρες επισκέφθηκε την Πάτρα -ως ο πρώτος από τις ηγεσίες του υπουργείου που του εμπιστεύθηκε τον περασμένο Ιούλιο ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης- ο οποίος επέδειξε έμπρακτο πολιτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της πόλης. Μετά από μία σειρά επαφών και συνεργασιών, με τον περιφερειάρχη, τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠΑ και άλλους τοπικούς φορείς, απεκόμισε εκείνα τα στοιχεία που αφορούν στην επόμενη μέρα. Σήμερα, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ιωάννης Παππάς, απαντά στα ερωτήματα της «Πελοποννήσου», δίνοντας ξεκάθαρα το στίγμα της κυβερνητικής πολιτικής, για ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών της χώρας, αλλά και της περιοχής.
– Από την πρόσφατη επίσκεψή σας στην Πάτρα θα αντιληφθήκατε ότι το λιμάνι έχει πολλαπλό προσανατολισμό. Τελικά, τι από όλα θα μπορούσε να προχωρήσει; Το Εμπορευματικό ή η Κρουαζιέρα;
Πριν καν επισκεφτώ το λιμάνι της Πάτρας, γνώριζα για τις αναπτυξιακές του προοπτικές, αλλά και για τον πολλαπλό προσανατολισμό, που μπορεί να αποκτήσει. Εντούτοις, μετά και τις συναντήσεις που είχα με τους αρμόδιους φορείς, καταλήξαμε πως, από κοινού θα προχωρήσουμε τις διαδικασίες και για το Εμπορευματικό και για την Κρουαζιέρα. Με στόχους και συνεργασία μπορούμε να πάμε ένα βήμα μπροστά. Εμείς, στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, την ανάπτυξη των λιμανιών την έχουμε ψηλά στην ατζέντα μας. Η ανάπτυξη του λιμανιού της Πάτρας, σε Εμπορευματικό, αλλά και ως Κέντρο Κρουαζιέρας, θα έχει απτά αποτελέσματα ωφέλιμα για την τοπική κοινωνία.
– Πιστεύετε πως, κάθε λιμάνι έχει τον δικό του ρόλο να παίξει, οπότε δεν ισχύει η όποια φοβία της Πάτρας από την ανάπτυξη των λιμένων Ηγουμενίτσας και Πλατυγιαλίου;
Προφανώς και κάθε λιμάνι έχει τον δικό του ρόλο, πόσω μάλλον όταν μιλάμε για το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Ενα λιμάνι, που αποτελεί την κύρια είσοδο διά θαλάσσης από την Ιταλία, αλλά και το μεγαλύτερο στην έξοδο του θαλασσίου δρόμου από την Αδριατική Θάλασσα και του Ιονίου Πελάγους. Μόνο από την γεωγραφική του θέση το λιμάνι της Πάτρας έχει αποκτήσει ήδη συγκριτικά αναπτυξιακά πλεονεκτήματα και πρέπει να το δούμε σε άλλη βάση και με διαφορετικό σχέδιο από τα υπόλοιπα.
Αλλο στόχο εξυπηρετεί το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και άλλο του Πλατυγιαλίου. Ολα, όμως, έχουν κοινή συνισταμένη. Την ανάπτυξη, την τουριστική αναβάθμιση, αλλά και τη δημιουργία καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας. Εχουμε ήδη ξεκινήσει με τους αρμόδιους φορείς και δουλεύουμε πάνω στη λογική της ενίσχυσης του αναπτυξιακού αποτυπώματος που συνδέεται με τη θαλάσσια ανάπτυξη και τη δημιουργία Μαρίνας.
Το λιμενικό σύμπλεγμα της Πάτρας έχει αστείρευτες δυνατότητες και ανθρώπους, με διάθεση και τεχνογνωσία να βοηθήσουν και να εργαστούν.
Σημαντική προϋπόθεση να υπάρχει συνεργασία σε κυβερνητικό και τοπικό επίπεδο. Το να ζητάμε πράγματα, που αποτελούν τροχοπέδη στον στόχο μας, μας κάνει μόνο κακό.
– Πότε η κυβέρνηση θα μπορέσει να παρουσιάσει ένα Σχέδιο Λιμενικής Πολιτικής και προς ποια κατεύθυνση θα κινείται αυτό;
Από την πρώτη στιγμή που ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μου έκανε την τιμή να με επιλέξει ως υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής η δημιουργία ενός ενιαίου Στρατηγικού Σχεδίου Λιμενικής Διακυβέρνησης αποτέλεσε προτεραιότητα. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μόλις ολοκληρώσει τη σχετική Μελέτη, που βρίσκεται σε εξέλιξη, θα παρουσιάσει το νέο Σύστημα Λιμενικής Διακυβέρνησης, όπου θα κατηγοριοποιεί τους λιμένες και θα θεσπίζει κανόνες ιεράρχησης και επιλογής των λιμενικών επενδύσεων και έργων. Η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων θα αποκτήσει σαφή Κανονισμό Λειτουργίας, ενώ θα θεσπιστεί μηχανισμός απλοποίησης διαδικασιών για την παρακολούθηση και τον συντονισμό των αποφάσεών της, επιχειρώντας να μειωθεί ο χρόνος εκτέλεσης των έργων, που αποφασίζονται. Επειδή ο κόσμος αλλάζει και εξελίσσεται, ιδιαίτερα στον τομέα της θαλάσσιας ανάπτυξης, πρέπει να είμαστε έτοιμοι και κατάλληλα εφοδιασμένοι, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε.
– Πόσο ορατός είναι ο προσανατολισμός λιμενικών επενδυτικών ομίλων προς την Πάτρα και τη Δυτική Ελλάδα;
Μπορώ να σας πω ότι είναι πιο ορατός από ποτέ. Για να προσελκύσουμε τέτοιο ενδιαφέρον οφείλουμε να διαμορφώσουμε τις κατάλληλες συνθήκες. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα είναι η Πάτρα. Το λιμάνι της Πάτρας, ως το κύριο σημείο εισόδου διά θαλάσσης από την Ιταλία, βρίσκεται στο μέσον της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, κάτι που επίσης το καθιστά πολυεπίπεδο αναπτυξιακό βραχίονα για την ευρύτερη περιοχή. Ως ένα από τα σημαντικότερα περιφερειακά λιμάνια της Ελλάδας μπορεί να εξελιχθεί σε έναν πολλαπλασιαστή ανάπτυξης. Το λιμενικό σύμπλεγμα της Πάτρας με την Επιβατηγό Ναυτιλία, την Κρουαζιέρα και μία Μαρίνα που θα μπορεί να υποδεχθεί και mega yachts έχει την προοπτική να εξελιχθεί σε ένα hub ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή. Μπορεί να δημιουργήσει άμεσα 300 νέες θέσεις εργασίας και πάνω από 2.000, σε δεύτερο χρόνο.
– Η Ηλεία και τα Ιόνια Νησιά ποια θέση έχουν στην πολιτική «φαρέτρα» του υπουργείου σας;
Η Ηλεία, τόσο ως περιοχή όσο και ως τμήμα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, μαζί με το Ιόνιο αποτελούν έναν βασικό πυλώνα αναπτυξιακής πολιτικής, με επίκεντρο τη θάλασσα και τα νησιά. Η στρατηγική θέση της περιοχής στην απόληξη της Αδριατικής και του Ιονίου Πελάγους καθιστούν την Ηλεία και τα νησιά του Ιονίου την τελευταία στάση όσων θέλουν να κινηθούν ανατολικά διά θαλάσσης από τα Δυτικά Βαλκάνια και την Ανατολική Ιταλία, την ίδια ώρα που το τουριστικό προϊόν των περιοχών αυτών είναι διάσημο εδώ και δεκαετίες. Ολα αυτά αποτελούν πρόκληση για εμάς, ώστε να δώσουμε την απαιτούμενη ώθηση στην περιοχή και με καίριες παρεμβάσεις να αναβαθμίσουμε κρίσιμες υποδομές, με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη και το συμφέρον των τοπικών κοινωνιών.