Επειδή όταν έχει τελειώσει οριστικά κάποιο θέμα που αφορά τον Δήμο Πύργου ή τον Νομό Ηλείας, τότε εκ των υστέρων όλοι …τρέχουν, φωνάζουν, γίνονται “επαναστάτες”, γνωρίζοντας κατά βάθος ότι το θέμα έχει οριστικά λήξει.
Το συναντήσαμε π.χ. κι όταν ο Πύργος και ο Νομός Ηλείας “έσβησε” από τον Πανεπιστημιακό Χάρτη, όταν “έσβησε” το όνειρο για αεροδρόμιο στην Ηλεία, όταν ο σιδηρόδρομος σταματά στην Αχαία, κλπ
Το ίδιο συναντάμε και τώρα με την παραχώρηση σε Ιδιώτη Επενδυτή του Λιμανιού του Κατακόλου.
Από τουλάχιστον 20 Οκτωβρίου του 2024 γνώριζαν (αν γνώριζαν!) ότι είχε δημοσιευτεί ο διαγωνισμός του Νομικού,Τεχνικού και Οικονομικού Συμβούλου για να συνταχθούν τα τεύχη της προκήρυξης για την “Πρόσκληση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της δραστηριότητας κρουαζιέρας στον Λιμένα Κατακόλου, σε τμήμα του παλαιού λιμένα Πάτρας και σε τμήμα του κεντρικού λιμένα Καβάλας “Απόστολος Παύλος””.
Την Προκήρυξη του Διαγωνισμού την είχε δημοσιεύσει τότε το ΗΛΕΙΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑ.
Ποιός από ΟΛΟ το Δημοτικό Συμβούλιο ΤΟΤΕ έφερε προς συζήτηση (και εκτός ημερησίας διάταξης) το θέμα αυτό;
Ποιός έδωσε ένα γραπτό κείμενο με τις απόψεις του για τον Διαγωνισμό;
ΟΥΔΕΙΣ!!!
Υπήρχαν δυόμισι μήνες που μπορούσαν να επέμβουν για να βελτιώσουν ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ την Πρόσκληση.
ΤΟΤΕ όλο το Δημοτικό Συμβούλιο είχε την δυνατότητα παρέμβασης.
ΟΥΔΕΙΣ τότε δεν μίλησε, δεν κινήθηκε, δεν έκανε πρόταση ή προτάσεις.
ΤΩΡΑ στις 3/1/2025 θυμήθηκαν όλοι να γίνουν “επαναστάτες”.
ΤΩΡΑ που γνωρίζουν Άριστα ότι ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΙΠΟΤΑ γιατί ο Διαγωνισμός δημοσιεύτηκε και στην Ελλάδα και στην Εφημερίδα των Ευρωπαικών Κοινοτήτων.
Απλά ΟΛΟΙ το κάνουν για πιθανά πολιτικά οφέλη και ΜΟΝΟ.
Η πρό λίγων ημερών παραίτηση του Αντιπροέδρου του Λιμενικού Ταμείου Αλέκου Γαλανόπουλου πιθανότατα αφορούσε αυτό το θέμα αλλά προς τα έξω σαν λόγος παραίτησης παρουσιάστηκε “προσωπικοί λόγοι”.
ΟΛΟΙ ΦΤΑΙΝΕ και η Δημοτική Αρχή και ΟΛΕΣ οι Αντιπολιτεύσεις στον Δήμο, εκτός του ΚΚΕ που πάντα είναι κατά των Παραχωρήσεων σε Ιδιώτες.
Και την κύρια ευθύνη την έχουν ΟΛΟΙ οι Βουλευτές του Νομού που αν και γνώριζαν δεν έκαναν ΤΙΠΟΤΑ, συνεχίζοντας τις χαιρετούρες, την παρουσία σε Κηδείες, Γάμους, Βαπτίσια και… σε κοπή βασιλόπιττας!!!
Για να γνωρίζουν ΟΛΟΙ οι Δημότες του Πύργου, θα προσπαθήσουμε με απλά λόγια να κατανοήσουν: Τι είναι το ΤΑΙΠΕΔ-Τι παραχωρείται στον Ιδιώτη Επενδυτή στο λιμάνι Κατακόλου-Ο Διαγωνισμός-Οι δυνατότητες παρεμβάσεως του Δήμου Πύργου. Και για να μάθουν (αν και όφειλαν να γνωρίζουν), οι Δημοτικοί Σύμβουλοι του Πύργου.
Τι είναι το ΤΑΙΠΕΔ
Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ιδρύθηκε το 2011, με προτροπή της Τρόικας.
Μοναδικός μέτοχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ (ΕΕΣΥΠ), γνωστή και Υπερταμείο.
Δυνάμει του ν. 3985/2011 (ΦΕΚ A’ 151/01.07.2011) εγκρίθηκε το «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015», το οποίο περιλαμβάνει το Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων 2011-2015 (Κεφάλαιο Β’, Πίνακας ΙΙ, Αποκρατικοποιήσεις), ενώ δυνάμει του ν. 4046/2012 (ΦΕΚ Α’ 28/14.02.2012) εγκρίθηκε το περιεχόμενο του Μνημονίου Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής Πολιτικής και επικαιροποιήθηκε το Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων ως Παράρτημα IV του εν λόγω Νόμου.
Στο πλαίσιο αυτό μεταβιβάστηκε άνευ ανταλλάγματος στο Ταμείο το δικαίωμα παραχώρησης σε τρίτους, μέσω συμβάσεων παραχώρησης, κάθε δικαιώματος χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης επί των κινητών και ακινήτων εντός της χερσαίας ή/και της θαλάσσιας ζώνης του λιμένα Κατάκολου.
Ο Διαγωνισμός – Τι παραχωρείται στον Ιδιώτη Επενδυτή στο λιμάνι Κατακόλου
Ο διαγωνισμός είναι με προσφορές ως τις 28 Φεβρουαρίου 2025
Στον Ιδιώτη Επενδυτή του λιμανιού του Κατακόλου, παραχωρούνται:
Από τον Φάρο του Κυμματοθραύστη έως την Κεντρική Προβλήτα
Ο Χώρος του Κεντρικού Προβλήτα
Η χερσαία ζώνη από τον Κεντρικό Προβλήτα έως τον παράλληλο δρόμο προς το βουνό έως τις “πλάκες” που περιλαμβάνει και τα κτίρια του Λιμεναρχείου, του Λιμενικού Ταμείου, του Απεντομωτηρίου κλπ
Ο Χώρος μπροστά (έως τα πεζοδρόμια) από τα παραθαλάσσια καταστήματα, από τον Κεντρικό Προβλήτα μέχρι την Πλατεία
Όλο το μεγάλο Πάρκιγκ
Ο δρόμος μεταξύ γραμμών και Πάρκιγκ
Ο βραχίωνας της Μαρίνας που τώρα “δένουν” μικρά σκάφη
Ο απάνεμος προβλήτας παράλληλος με τον δρόμο των καταστημάτων
Χρόνος Παραχώρησης στον Ιδιώτη Επενδυτή
Ο ελάχιστος χρόνος παραχώρησης είναι 30 χρόνια. Συνήθως ο χρόνος Παραχώρησης φθάνει τα 99 έτη.
Τα δικαιώματα του Ιδιώτη Επενδυτή
Τα δικαιώματα του Ιδιώτη Επενδυτή μεταξύ άλλων θα είναι:
1. Εισπράττει όλα τα τέλη που μέχρι σήμερα είσπρατε το Λιμενικό Ταμείο Κατακόλου. Κύριο τέλος εκτός του Ελλιμενισμού, θα είναι και το τέλος πέντε (5) ευρώ (ή όσο το αναπροσαρμόσει) ανά τουρίστα των κρουαζεροπλοίων που κατεβαίνει το Κατάκολο.
2. Αυτός καθορίζει ποιός θα μπαίνει μέσα στον Χώρο δικαιοδοσίας του. Για παράδειγμα το λεωφορεία μεταφοράς των τουριστών από το Κατάκολο στην Αρχαία Ολυμπία μπορεί είτε να είναι δικά του είτε να συνάπτει συμβάσεις με εταιρείες τουριστικών λεωφορείων για την μεταφορά αυτή. Το ίδιο και με τα ΤΑΧΙ που μπορεί να ζητά από αντίτιμο εισόδου στον χώρο του έως να συνάπτει συμβάσεις με εταιρείες ΤΑΧΙ.
3. Εισπράττει το τέλος ενοικίασης χώρου τοποθέτησης τραπεζοκαθισμάτων των παραθαλάσσιων καταστημάτων.
4. Εκμετάλευση του χώρου του μεγάλου πάρκιγκ απέναντι από την πλατεία Κατακόλου
5. Εκμετάλευση της Μαρίνας που θα κατασκευάσει για πρόσδεση Ιδιωτικών σκαφών
6. Εκμετάλευση κτιρίων που θα κατασκευασθούν (με κρατική υπάρχουσα χρηματοδότηση;;;) εμπρός από τον κεντρικό προβλήτα.
7. Έσοδα από διαχείριση θεμάτων των κρουαζεροπλοίων όπως απομάκρυνση στερεών αποβλήτων, προμήθεια νερού κλπ
8. Να δύναται να κατασκευάσει αν θέλει, εντός του Χώρου που θα του παραχωρηθεί, καταστήματα Εστίασης, Καφέ, Χρυσοχοεία, είδη δώρων κλπ
Οι δυνατότητες παρεμβάσεως του Δήμου Πύργου
Η δυνατότητα παρεμβάσεως του Δήμου Πύργου ήταν στην περίοδο 20 Οκτωμβρίου 2024 έως 30 Δεκεμβρίου 2024 που διαμορφώνονταν οι όροι του Διαγωνισμού.
ΤΟΤΕ όλο το Δημοτικό Συμβούλιο είχε την δυνατότητα παρέμβασης. Τουλάχιστον να εξασφαλιστούν κάποια κοινωνικοοικονομικα οφέλη για την Τοπική Κοινωνία, του Κατακόλου, του Δήμου Πύργου, της Ηλείας.
ΟΥΔΕΙΣ από το Δημοτικό Συμβούλιο τότε δεν μίλησε επίσημα, δεν κινήθηκε, δεν έκανε γραπτή πρόταση ή προτάσεις.
ΤΩΡΑ στις 3/1/2025 θυμήθηκαν όλοι να γίνουν “επαναστάτες”.
ΤΩΡΑ που γνωρίζουν ΟΛΟΙ Άριστα ότι ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΤΙΠΟΤΑ γιατί ο Διαγωνισμός δημοσιεύτηκε και στην Ελλάδα και στην Εφημερίδα των Ευρωπαικών Κοινοτήτων.
Η επιστολή του Δημάρχου Πύργου Στάθη Καννή προς το ΤΑΙΠΕΔ που μεταξύ άλλων αναφέρει ότι “Πέραν τούτου, σας εκφράζουμε τη ρητή αντίθεσή μας στην ενοποίηση του φυσικού αντικειμένου του Τμήματος 1, γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα στο να ανατεθούν τόσο η Σύμβαση Παραχώρησης Λιμένα Κατάκολου, όσο και η Σύμβαση Υπο-παραχώρησης Κρουαζιέρας Λιμένα Πάτρας στον ίδιο προτιμητέο επενδυτή, είναι τουλάχιστον μη ρεαλιστική.
Συνήθως οι μεγάλοι Όμιλοι ενσωματώνουν δύο, τρεις ή δεκάδες Επιχειρήσεις συμφερόντων τους. Μπορεί η μία να πάρει το Κατάκολο και η άλλη την Πάτρα αλλά να ανήκουν στον ίδιο Όμιλο.
Αλλά έστω ότι είχαμε τρεις ξεχωριστούς Διαγωνισμούς για Κατάκολο, Πάτρα, Καβάλα, σε ξεχωριστές ημερομηνίες διεξαγωγής τους. Ποιός θα μπορούσε να αποκλείσει ένα επενδυτή να διεκδικήσει και τους τρεις διαγωνισμούς;
Το ίδιο ισχύει και για τις αναρτήσεις του επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας στο Δημοτικό Συμβούλιο, πρώην Δημάρχου Τάκη Αντωνακόπουλου.
Όσο αφορά την δημοσίευση του επικεφαλής της ελάσσονος Αντιπολίτευσης στο Δημοτικό Συμβούλιο Διονύση Μπέλτσο, δεν είδαμε καμία παρέμβασή του μεταξύ 20 Οκτωβρίου 2024 έως 30 Δεκεμβρίου 2024, τότε που δεν είχαν διαμορφωθεί ακόμα οι όροι του Διαγωνισμού. Τώρα καλώς γνωρίζει, ΤΙΠΟΤΑ δεν μπορεί να αλλάξει στον Διαγωνισμό.
Το ίδιο ισχύει και για ΟΛΟΥΣ τους Δημοτικούς Συμβούλους του Δήμου Πύργου (πλην ΚΚΕ που πάντα είναι κατά των Συμβάσεων παραχώρησης σε Ιδιώτες).
Πως φθάσαμε έως τον διαγωνισμό για την παραχώρηση του λιμανιού Κατακόλου σε Ιδιώτη από το ΤΑΙΠΕΔ
1. Το 2011 εγκρίθηκε το «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015», το οποίο περιλαμβάνει το Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων 2011-2015 (Κεφάλαιο Β’, Πίνακας ΙΙ, Αποκρατικοποιήσεις), ενώ δυνάμει του ν. 4046/2012 (ΦΕΚ Α’ 28/14.02.2012) εγκρίθηκε το περιεχόμενο του Μνημονίου Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής Πολιτικής και επικαιροποιήθηκε το Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων. Αυτό ψηφίστηκε και από βουλευτές της Ηλείας Νέας Δημοκρατίας, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ (στο τρίτο μνημόνιο)
2. Στο πλαίσιο αυτό μεταβιβάστηκε άνευ ανταλλάγματος στο Ταμείο το δικαίωμα παραχώρησης σε τρίτους, μέσω συμβάσεων παραχώρησης, κάθε δικαιώματος χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης επί των κινητών και ακινήτων εντός της χερσαίας ή/και της θαλάσσιας ζώνης του λιμένα Κατάκολου. Τότε ΟΥΔΕΙΣ (πλην ΚΚΕ) από τους Τοπικούς Αιρετούς (βουλευτές, Περιφέρεια, Δήμος, κλπ) δεν έκφρασε την αντίθεσή του.
3. Στα χρόνια από τότε έως σήμερα ελάχιστα σημαντικά έργα έγιναν από τον Δήμο Πύργου και την Περιφέρεια ώστε το Κατάκολο να μπορεί να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις ενός σύγχρονου λιμανιού.
4. Από το 2012 έως σήμερα ΚΑΜΜΙΑ Δημοτική Αρχή δεν ζήτησε το λιμάνι Κατακόλου να φύγει από το ΤΑΙΠΕΔ (δύσκολο αλλά όχι αδύνατο με τεκμηριωμένο φάκελο) και να έλθει στην ιδιοκτησία του Δήμου Πύργου.
5. Μάλιστα “βούτυρο στο ψωμί” του Ιδιώτη Επενδυτή είναι η πρόσφατη απόφαση του Λιμενικού Ταμείου να αυξήσει το τέλος ανά τουρίστα των κρουαζεροπλοίων που κατεβαίνει το Κατάκολο από 0,35 ευρώ σε πέντε (5) ευρώ!
5. Υπήρχαν δυόμισι μήνες που μπορούσαν να επέμβουν για να βελτιώσουν ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ τα τεύχη της προκήρυξης για την “Πρόσκληση υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της δραστηριότητας κρουαζιέρας στον Λιμένα Κατακόλου, σε τμήμα του παλαιού λιμένα Πάτρας και σε τμήμα του κεντρικού λιμένα Καβάλας “Απόστολος Παύλος””, αλλά ΚΑΝΕΙΣ από το Δημοτικό Συμβούλιο δεν ασχολήθηκε!
6. Το σημαντικότερο όμως είναι η θλιβερή εικόνα που παρουσίαζε το Κατάκολο με τους συνεχείς τσακωμούς λεωφορειούχων, ΤΑΧΙ, κόκκινων λεωφορείων, ΚΤΕΛ, κλπ, αλλά και οι κατώτερες της αξίας του Λιμανιού, Διοικήσεις του από τον Δήμο Πύργου.
Τι μπορεί να γίνει από τώρα και στο εξής
Όσες αποφάσεις να πάρει το Δημοτικό Συμβούλιο ΤΩΡΑ μετά την δημοσίευση του Διαγωνισμού είναι ΑΝΕΥ ΑΞΙΑΣ και ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΟΣ. Απλά θα είναι για προσωπική προβολή κάποιων…
Ας ευχηθούμε η εταιρεία που θα της παραχωρηθεί το λιμάνι να είναι Οικονομικά δυνατή και με θέληση να φτιάξει ένα σύγχρονο, ασφαλές λιμάνι σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Να κατασκευάσει τα απαραίτητα έργα που χρειάζονται και κύρια μια σύγχρονη Μαρίνα για τα γιοτ με τα οποία έρχονται υψηλής εισοδηματικής στάθμης τουρίστες. Κάτι που δεν κατάφεραν ΟΛΕΣ οι Διοικήσεις του Λιμενικού Ταμείου έως σήμερα. Μάλιστα οι πλωτές εξέδρες της Μαρίνας στέκουν παρατημένες στην στεριά για να θυμίζουν τα εκατομμύρια που σπαταλήθηκαν χωρίς αποτέλεσμα και κανείς δεν λογοδότησε!
Να έχει την δυνατότητα να αυξήσει τις προσεγγίσεις κρουαζεροπλοίων στο λιμάνι του Κατακόλου.
Ο Δήμος Πύργου να συνεργαστεί με τον ιδιώτη επενδυτή ώστε να υπάρχουν Κοινωνικοοικονομικά οφέλη για την τοπική κοινωνία όπως προσλήψεις προσωπικού από τον Δήμο, προμήθειες από τοπικές επιχειρήσεις, χαμηλό τίμημα για ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων από τα παραθαλάσια καταστήματα, προσέλκυση επενδύσεων που θα εξυπηρετούν το λιμάνι (τουριστικά καταλύματα κλπ,), προμήθειες στα Κρουαζερόπλοια τοπικών προιόντων της Ηλείας, κλπ
ΗΛΕΙΑΟΙΚΟΝΟΜΙΑ