Ηακρίβεια συνεχίζει να «τσακίζει» τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και να φέρνει καταναλωτές και νοικοκυριά στα όριά τους. Οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα αποτελούν το Νο1 πρόβλημα για τους καταναλωτές, που στη πλειοψηφία τους δηλώνουν ότι μετά βίας τα βγάζουν πέρα κάθε μήνα.
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Ινστιτούτου Καταναλωτών Παναγιώτη Γεωργιάδη, έξι στους δέκα συμπολίτες μας δηλώνουν ότι δυσκολεύονται πολύ για να τα βγάλουν πέρα. Αυτό που έχει ιδιαίτερα σημασία και πηγάζει τόσο από τις έρευνες της ΙΝΚΑ αλλά και από άλλες αντίστοιχες το τελευταίο διάστημα, είναι ότι η καταναλωτική εμπιστοσύνη έχει κατακρημνιστεί και οι πολίτες είναι… πεπεισμένοι ότι το «φαινόμενο» της ακρίβειας θα παραμείνει ισχυρό και το 20223.
«Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης έχει υποχωρήσει σε -45% με αποτέλεσμα οι Έλληνες καταναλωτές να εμφανίζονται ως οι πλέον απαισιόδοξοι όλης της ΕΕ», επισήμανε ο εκπρόσωπος του ΙΝΚΑ μιλώντας στο Mega, σημειώνοντας πως «το 64% έχει προβλέψει μείωση ή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας. Επίσης το 59% προβλέπει ότι θα προβεί σε λιγότερες δαπάνες, ενώ παρατηρείται μια τάση αναβολής των υποχρεώσεων των καταναλωτών.
Τα τρόφιμα έχουν σταθερά εδώ και πολλούς μήνες τη μερίδα του λέοντος στις ανατιμήσεις, αποτελώντας τον βασικό πυλώνα της ακρίβειας.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το ελαιόλαδο βρίσκεται στην κορυφή των ανατιμήσεων, ενώ ακολουθούν και άλλα βασικά είδη διατροφής.
Συγκεκριμένα οι μεγαλύτερες ετήσιες ανατιμήσεις αφορούν τα
- Ελαιόλαδο: 31.4%,
- Φρούτα: 12%,
- Κρέατα: 8,1%,
- Λαχανικά: 10,8%,
- Ζάχαρη – σοκολάτες: 7,6%.
Όπως επισημαίνει το ΙΝΚΑ αλλά και παράγοντες της αγοράς, εκτός από τα είδη πρώτης ανάγκης, αυξήσεις παρατηρούνται και στα εποχικά είδη και είδη δώρων.
Χρεωμένα 1 στα 3 νοικοκυριά
Πρόσφατη έρευνα της Interview κατέδειξε ότι τα ελληνικά νοικοκυριά είναι «πνιγμένα» από τα χρέη σε τράπεζες, εφορία και αντιμέτωπα με τη ακρίβεια που τους έχει αναγκάσει να περιορίσουν δραστικά τις δαπάνες και να αλλάξουν ακόμη και τις διατροφικές τους συνήθειες.
Ένα στα τρία νοικοκυριά δηλώνει πως έχει οφειλές και δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του, ενώ η πλειοψηφία έχει μειώσει θεαματικά τις αγορές σε βασικά ήδη διατροφής.
Τουλάχιστον 1 στους 3 έχει λάβει τραπεζικό δάνειο (35%) ή/ και διατηρεί χρέος σε πιστωτική κάρτα (36%). Επίσης το 30% των συμμετεχόντων στην έρευνα δηλώνει ότι έχει χρέος προς την εφορία, ενώ 17% έχει οφειλές που αφορούν τους λογαριασμούς ρεύματος, ύδρευσης και ενοικίου.
Η ακρίβεια και οι συνεχείς ανατιμήσεις, σύμφωνα με την έρευνα, έχουν αναγκάσει τα νοικοκυριά και ευρύτερα τους καταναλωτές να προβούν σε μεγάλες περικοπές δαπανών σε διατροφικά προϊόντα πρώτης «γραμμής. Το 69% μείωσε τις αγορές σε ελαιόλαδο, το 75% στο μοσχάρι, το 77% στο κασέρι/γραβιέρα, το 73% στο τυρί φέτα και το 67% στο ψάρι. Επίσης «μαχαίρι» στα γλυκά όχι λόγω… δίαιτας αλλά ακρίβειας μπήκε στα γλυκά (82%), ενώ το 76% των ερωτηθέντων μείωσε τις δαπάνες και στα αλκοολούχα ποτά.
sofokleousin.gr