Στο Κορινό Πιερίας φέρεται να βρίσκεται ο τάφος της Ολυμπιάδας, μητέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπως υποστηρίζει ο καθηγητής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Νις της Σερβίας, Αθανάσιος Μπίντας.
«Στην επιστήμη της αρχαιολογίας, η τεκμηρίωση παίζει σπουδαίο ρόλο. Εδώ βρήκαμε τρεις επιτύμβιες στήλες που μιλούν για την δυναστεία των Αιακιδών και ειδικά, συγκεκριμένα, μία από αυτές μιλά για τον τύμβο, τον τάφο, της Ολυμπιάδας, που βρίσκεται απέναντι από τον τάφο του Νεοπτόλεμου, στρατηγού του Μεγάλου Αλεξάνδρου και του θείου του», αναφέρει ο καθηγητής.
Ο Αθανάσιος Μπίντας εξηγεί πως έκανε για πρώτη φορά την ανακοίνωση σχετικά με την ανακάλυψη του τύμβου το 2019, πριν δημοσιεύσει ένα βιβλίο για το θέμα, αλλά πως το Υπουργείο Πολιτισμού συνεχίζει να αγνοεί τα αιτήματά του για μία συνάντηση.
Η τοποθεσία του τάφου ταιριάζει με άλλες ιστορικές πηγές και βρίσκεται στην τοποθεσία της αρχαίας Πύδνας, του μεγαλύτερου Μακεδονικού τύμβου που βρέθηκε μέχρι σήμερα.
Σύμφωνα με τα γραπτά, η Ολυμπιάδα δολοφονήθηκε με λιθοβολισμό στην Πύδνα όταν το φρούριο έπεσε, με εντολή του Κασσάνδρου (στρατηγού και επιμελητή του Μακεδονικού θρόνου) το έτος 316 π.Χ..
Με το σκεπτικό της μελέτης, συμφωνεί και η γνωστή αρχαιολόγος Λιάνα Σουλβατζή, η οποία είχε διευθύνει τις ανασκαφές στην Όαση της Σίουα, όπου υποστήριζε πως εκεί βρέθηκε ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Υπάρχει όμως και η αντίθετη άποψη.
Η δικεκριμένη Αρχαιολόγος Αγγελική Κοτταρίδη, μαθήτρια και βοηθός του Μανώλη Ανδρόνικου στην περίφημη ανακάλυψη του τάφου του Φιλίππου Β’ στη Βεργίνα και υπεύθυνη για τον αρχαιολογικό χώρο και το Μουσείο των Αιγών, μιλώντας στο protothema θεωρεί πως τα συμπεράσματα σχετικά με τον υποτιθέμενο τάφο της Ολυμπιάδας, δεν είναι ασφαλή καθώς δεν στηρίζονται σε αρχαιολογικές και ανασκαφικές πηγές ενώ έρχονται σε πλήρη αντίθεση με όσα γνωρίζουμε, από ιστορικές πηγές, σχετικά με τη ζωή και κυρίως τον θάνατο της μητέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
«Κατά καιρούς ακούγονται και δημοσιοποιούνται διάφορες θεωρίες σχετικές με τους τάφους σημαντικών αρχαίων προσώπων. Όλοι θα θέλαμε να βρεθούν εδώ, στην Ελλάδα, τέτοιοι τάφοι άλλα όταν έχουμε αδιάψευστα ανασκαφικά στοιχεία που το διαψεύδουν δεν μπορούμε να το παραβλέψουμε» υπογραμμίζει με νόημα.
Η κ. Κοτταρίδου μάλιστα αποδομεί το επιχείρημα του κ. Μπίντα σχετικά με τα στοιχεία που άντλησε από τις σημειώσεις του σπουδαίου ιστορικού Charles Edson επισημαίνοντας πως «ο Edson είναι εκείνος που αναφέρει πως η Ολυμπιάδα δεν θάφτηκε αλλά το πτώμα της πατάχθηκε και πως στη συνέχεια φτιάχτηκε στην Πύδνα ένα ιερό ως εξιλέωση, όχι όμως τάφος» ενώ εκτιμά με βεβαιότητα πως «αν την έθαβαν, θα τήν έφερναν στις Αιγές όπως όλα τα μέλη της βασιλικής οικογένειας».
«Γνωρίζουμε από τις πηγές πως ο Κάσσανδρος έφερε και έθαψε στις Αιγές τον καθυστερημένο γιο του Φιλίππου, τον Φίλιππο Αριδαίο, τον οποίο είχε εκτελέσει η Ολυμπιάδα μαζί με την γυναίκα του Ευριδίκη και κάποιους συγγενείς του, θεωρώντας ότι συμμετείχε στη δολοφονία του γιου της, του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Η Ολυμπιάδα πήγε στη Κύδνα, κι όταν ο στρατός του Κάσσανδρου που είχε αναλάβει την εξουσία τήν πολιόρκησε, ζήτησε να δικαστεί. Ο Κάσσανδρος που ήθελε να αποφύγει την δημοσιότητα τής πρότεινε να φύγει κρυφά, κάτι το οποίο η ίδια δεν δέχτηκε γιατί πίστευε ότι αν βγει από την πόλη, θα δολοφονηθεί. Μετά από μήνες πολιορκίας, ένα άγημα στρατιωτών πήγε να την πιάσει κανείς όμως δεν τόλμησε να την ακουμπήσει. Γι’ αυτό και ο Κάσσανδρος έστειλε 100 εξαγριωμένους συγγενείς ατόμων που είχε εκείνη σκοτώσει, οι οποίοι την θανάτωσαν είτε διά λιθοβολισμού είτε διά ακοντισμού. Δεν ετάφη, γιατί η ταφή για τους αρχαίους αποτελούσε μια τιμητική τελετή και στην συγκεκριμένη περίπτωση ο Κάσσανδρος, που ήταν ορκισμένος εχθρός της, μόνον να την τιμήσει δεν ήθελε», τονίζει η κα Κοτταρίδη.
Αναφερόμενη στο περιεχόμενο των επιτύμβιων επιγραφών η κ. Κοτταρίδη τονίζει πως «είναι εξαιρετικά δύσκολο να διαβάσει κανείς, και ειδικά αν δεν είναι αρχαιολόγος, αρχαίες επιγραφές και να καταλάβει τί λένε, με βάση τα συμφραζόμενα και σε συνδυασμό με το εύρημα» ενώ εξηγεί παράλληλα πως «το όνομα Ολυμπιάδα θα μπορούσε να αναφέρεται σε οποιαδήποτε άλλη γυναίκα με το ίδιο νόημα».
Συνοψίζοντας, η Αγγελική Κοτταρίδη υπογραμμίζει με έμφαση: «Για να πούμε λοιπόν πως βρήκαμε τον τάφο της Ολυμπιάδας θα πρέπει, κατ’ αρχήν, να έχουμε πολύ ισχυρά αρχαιολογικά στοιχεία που να πιστοποιούν ότι ετάφη. Τέτοια στοιχεία δεν έχουμε».
https://www.aftodioikisi.gr/