Τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν την περιουσία τους σε εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες που μέχρι πρότινος δεν μπορούσαν, δίνει το υπουργείο Περιβάλλοντος.
Πρόκειται για ιδιοκτήτες διατηρητέων κτιρίων, δεσμευμένων οικοπέδων (για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων) για τα οποία έχει παγώσει για χρόνια η διαδικασία της απαλλοτρίωσης, εγκαταλελειμμένων βιομηχανιών, αλλά και ξενοδοχείων, οι οποίοι πλέον μπορούν να ελπίζουν πως θα βγουν από την «ομηρεία» που βρίσκονται εδώ και χρόνια.
Αυτό θα γίνει μέσω των Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης (ΖΥΣ). Ηδη, όπως έγινε χθες γνωστό, με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος Κώστα Σκρέκα και του αρμόδιου υφυπουργού Νίκου Ταγαρά, μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης ο καθορισμός των προαναφερόμενων Ζωνών.
Πρόκειται, όπως αναφέρουν από το υπουργείο, για μια πολεοδομική μεταρρύθμιση που έχει ενταχθεί στο Πρόγραμμα Πολεοδομικών Μεταρρυθμίσεων «Κωνσταντίνος Δοξιάδης», με προϋπολογισμό 8,085 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτούμενη από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ειδικότερα, το υπουργείο Περιβάλλοντος καταρτίζει και εγκρίνει τις μελέτες και ορίζει Αναθέτουσα Αρχή και Φορέα Υλοποίησής τους το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, το οποίο και θα προχωρήσει στη διαδικασία προκήρυξης των σχετικών διαγωνισμών.
Στην πράξη, οι ΖΥΣ είναι οι ζώνες όπου θα επιτρέπεται η πραγματοποίηση της Μεταφοράς του Συντελεστή Δόμησης (ΜΣΔ) σε ωφελούμενα ακίνητα. Αυτό θα μπορεί να γίνει σε συγκεκριμένες περιοχές εντός του αστικού χώρου.
Για την ακρίβεια θα μπορεί να γίνει: εντός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων, εντός Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων, Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, ρυθμιστικών σχεδίων και εγκεκριμένων ορίων οικισμών. Αντιθέτως, η μεταφορά συντελεστή δόμησης δεν μπορεί να γίνει: εντός των ιστορικών κέντρων των πόλεων, των ορίων ιστορικών τόπων, των παραδοσιακών οικισμών, των αρχαιολογικών χώρων ή περιοχών στις οποίες έχουν επιβληθεί ειδικοί όροι δόμησης.
Οπως προαναφέρθηκε, μέσω των ΖΥΣ θα καθίσταται μεταξύ άλλων εφικτή:
- Α) Η αξιοποίηση της περίσσειας συντελεστή δόμησης που διαθέτουν οι ιδιοκτήτες των διατηρητέων κτιρίων.
- Β) Η δημιουργία κοινόχρηστων χώρων σε πυκνοδομημένες πόλεις με χαμηλό κόστος.
- Γ) Η ενίσχυση της οικοδομικής δραστηριότητας.
Μεγαλύτερα κτίρια
Επί της ουσίας, όπως εξηγούν από το υπουργείο Περιβάλλοντος, οι ΖΥΣ είναι οι περιοχές στις οποίες θα δίνεται η δυνατότητα αύξησης της δόμησης έπειτα από Στρατηγική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Τέτοιες προϋποθέσεις είναι, για παράδειγμα, η ύπαρξη σημαντικών δικτύων υποδομών, οδικών αρτηριών, η ανάπτυξη δικτύων αυτοκινητοδρόμων, αλλά και η σύνδεση με τα μέσα σταθερής τροχιάς.
Σε αυτές τις περιοχές, όπως λένε πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, θα μπορούν να κατασκευαστούν μεγαλύτερα σε διαστάσεις κτίρια ή και να εντατικοποιηθούν οι χρήσεις και οι δραστηριότητες. Για παράδειγμα, η προαναφερόμενη παρέμβαση θα δύναται να επιτευχθεί σε οργανωμένους υποδοχείς, όπως βιομηχανικά και επιχειρηματικά πάρκα.
«Ο καθορισμός και η λειτουργία των ΖΥΣ αποτελεί ένα πολύ φιλικό προς το περιβάλλον πολεοδομικό εργαλείο καθώς εξοικονομούνται πολύτιμοι πόροι σε δίκτυα και υποδομές, διότι ενισχύεται η δόμηση στο υφιστάμενο δομημένο περιβάλλον και επιτυγχάνεται η αρχή της συνεκτικής πόλης», επισημαίνουν από το υπουργείο Περιβάλλοντος.
Ψηφιακή Τράπεζα Γης
Οπως εξηγούν από το υπουργείο Περιβάλλοντος, παράλληλα με τον καθορισμό των ΖΥΣ και την ενεργοποίηση του συντελεστή δόμησης, αντιμετωπίζεται και μια μεγάλη εκκρεμότητα, αυτή της αξιοποίησης των τίτλων. Κι αυτό διότι θα μπορούν όσοι κατέχουν τέτοιους τίτλους να εκμεταλλευτούν το υπόλοιπο του συντελεστή δόμησης που έχουν μέσω της Τράπεζας Γης.
Γίνεται έτσι σαφές, λένε, πως οι ΖΥΣ και η Ψηφιακή Τράπεζα Γης είναι άρρηκτα συνδεδεμένες. Ειδικότερα, η Ψηφιακή Τράπεζα Γης διαμορφώνει έναν απλό μηχανισμό προκειμένου να καταστεί δυνατή η μεταφορά του συντελεστή δόμησης από ακίνητα προσφοράς σε ακίνητα υποδοχής συντελεστή δόμησης, αλλά για να ξεκινήσει η κατάθεση τίτλων συντελεστή δόμησης θα πρέπει να έχουν καθοριστεί οι ΖΥΣ.
«Μέσα από τις Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης ενισχύονται οι πολεοδομικοί στόχοι όπως η ένταση της πυκνότητας και η ενίσχυση της συνεκτικής πόλης που είναι συνυφασμένη με τον περιορισμό της αστικής διάχυσης», επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς. Οπως τονίζει, «ο σύγχρονος πολεοδομικός σχεδιασμός – ιδιαίτερα εξαιτίας της κλιματικής κρίση – προτάσσει την αειφορία της πόλης, με την εξοικονόμηση πόρων, με την καλύτερη περιβαλλοντική διαχείριση, λαμβάνοντας ως αρχή πως οι υποδομές πρέπει να εξυπηρετούν μεγαλύτερες ομάδες πληθυσμού».
in.gr